Berlingske Business
10:30Finanshus hæver Novozymes' kursmål

Shipping-organisation: 2016 var et unikt år for containerbranchen

MEXICO-DENMARK-PORT
MAERSK. / AFP PHOTO

Der var overordnet set en god nyhed og en dårlig nyhed for containerbranchen i 2016.

Maersk Line og både venner og fjender i branchen tabte godt nok milliarder af dollar - det har de seneste måneders regnskaber klart demonstreret.

Mærsk og Dong drøfter mulighed for oliefusion

Men samtidig var 2016 det første år siden 2011, hvor antallet af transporterede containere voksede hurtigere end nettokapaciteten i flåden. Det viser en opgørelse fra shippingbranchens lobbyorganisation, Bimco.

»De seneste tal viser, at efterspørgslen på containershipping voksede 2,7 pct. i 2016. Da udbuddet kun voksede 1,3 pct., betyder det, at den grundlæggende markedsbalance blev forbedret (fra rederiernes synspunkt, red.) for første gang siden 2011,« skriver Bimco i en kommentar til markedet.

»Denne udvikling skete primært på grund af resolut handling af skibsejerne, der solgte overflødig skibskapacitet til skrot. Forhåbentlig vil forbedret indtjening snart følge efter,« konkluderer Bimco.

Containerbranchen har brugt årene efter finanskrisen til at vænne sig til lavere vækstrater i den globale handel. Fra sædvanligvis tocifrede vækstrater i årtiet op til finanskrisen er niveauet nu nede på i gennemsnit 3,4 pct. om året i perioden 2012-2016, skriver Bimco.

FRANCE-SHIPPING-FREIGHT

Tab på 24 milliarder

Rederierne har samtidig været ivrige købere af nye, større og mere effektive skibe, så de kan sænke omkostningerne. Men de mange nye skibe har forskubbet balancen i markedet, så raterne er styrtdykket. Det betød et samlet tab på omkring 3,5 mia. dollar - 24 mia. kr. - i 2016 for branchen ifølge en opgørelse fra analysehuset Drewry.

Undervejs gik koreanske Hanjin konkurs, mens flere og flere rederier er fusioneret eller har købt hinanden som et bud på at løse overkapaciteten. Samtidig blev rederiernes indbyrdes alliancer udsat for en omfattende reorganisering.

1sektion

Takket være de store forandringer i 2016 begyndte raterne at bedre sig i løbet af året, og i 2017 har spotprisen på at flytte en container fra Kina og ud i verden indtil videre i snit ligget 31 pct. højere end i 2016. Men samtidig kan lavere omkostninger også bidrage til højere indtjening for rederierne.

»Året er startet solidt både hvad gælder udviklingen i efterspørgslen og det løbende arbejde med at holde låg over flådevæksten,« skriver Bimco om sit syn på året.

»Bimco forventer, at containerindustrien fortsat vil optimere og effektivisere sine rutenetværk. At finde besparelser, hvor man kan, og få det meste ud af sin flåde er fortsat altafgørende for at drage fordel af alliancemedlemskaberne. Da nedskæringer er en stor del af dette, er effekten på fragtraterne ikke den eneste indikator for en succesrig implementering,« konkluderer Bimco.

/ritzau/FINANS

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen, investeringsdirektør i Sampension</p>
Sponseret

Aktiemarkederne ligger historisk set forholdsvis højt. Det afspejler, at det går rigtig godt i den underliggende økonomi, forklarer investeringsdirektør.Arbejdsløsheden er rekordlav i både Japan og US...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen