Berlingske Business

Shell sælger danske tankstationer til Statoil-ejer

SHELL-RESULTS/
Foto:

Shell har efter en længere salgsproces fundet en køber til sine danske tankstationer. Køberen bliver canadiske Alimentation Couche-Tard, der i 2012 overtog Statoils tankstationer i Danmark.

Shell Danmark har solgt sine danske tankstationer til canadiske Alimentation Couche-Tard, som i forvejen ejer Statoils tanke i Danmark. Shell har haft tankstationerne til salg i knap et år.

Shell oplyser i en meddelelse, at salget ud over de danske tankstationer også gælder aktiviteter vedrørende salg af brændstoffer til industri, erhvervskunder og fly.

Forretningsaktiviteterne vil overgå til Statoil Fuel and Retail A/S, som er et 100 pct. ejet datterselskab af Alimentation Couche-Tard, der i 2012 overtog Statoils tankstationer i Danmark.

Den danske del af Shells retail forretning består af 315 stationer, heraf er 225 full-service stationer, 75 automatstationer og 15 truck stationer.

Shell forsøger fortsat at finde en køber til sit raffinaderi i Fredericia.

Frasalget betyder ikke, at de mange Shell-tanke nu skal skifte navne, da det ligger i aftalen, at Shell-brandet og euro-Shell-kortet skal videreføres på det danske marked.

- Dette køb bliver et fantastisk bidrag til vores netværk i Skandinavien. Det udgør et fremragende strategisk match med vores forretning, siger Jacob Schram, Couche-Tards Group President Europe, i en pressemeddelelse om købet.

I Europa driver Couche-Tard et bredt stationsnetværk og har omkring 2239 tankstationer, hvor hovedparten også har en nærbutik.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen