Berlingske Business

Serviceeftersyn kræver orden i logistikforløbet

Transport med temperaturømfintlige produkter som blomster kræver en særdeles fast styring af transporter og servicetidspunkter.

Et nedbrud kunne dels betyde for sen ankomst til kunden, eller at alle blomsterne kunne kasseres. Derfor har man hos Ove Østergaard

i Blommenslyst ved Odense et vågent øje med virksomhedens 47 lastbiler og 58 trailere.



- Vi overholder nøje

alle planlagte serviceeftersyn for vores lastbiler og trailere samt kølemaskiner. Vi kører kun med Volvo lastbiler og

med Krone trailere, mens kølemaskiner både er af mærket Carrier og Thermo King. For at optimere miljø og

sikkerhed bruger vi kun autoriserede værksteder - for bilernes vedkommende hos Autohuset Vestergaard i Odense, mens trailerne serviceres

af Dansk Trailer Service. Sammen med kølemaskiner skal de serviceres i Jylland, men vi sørger for at have aftalt service

i god tid, siger værkstedsleder Benny Eskildsen fra Ove Østergaard.



Bilerne kører med blomster til Belgien,

Frankrig, Holland, Storbritannien og Tyskland og med stykgods hjem. Der er altid sørget for returlæs tilbage til Danmark.

0 -

Vi kører ikke med serviceaftaler, men planlægger selv - sammen med chaufføren - tidspunktet for service, så

det passer til vores transportopgaver. Så bestiller jeg service i god tid, inden bilen er her. Oftest kan service så klares

på samme dag, da vi stort set kun har nye lastbiler. Småting som skift af lygtepærer samt service på lift

og dæk klarer vi på vores eget værksted, siger Benny Eskildsen.

Elektronisk styring

Hos Autohuset Vestergaard

ser man i større og større grad elektronikken holde sit indtog i vognmandsvirksomheder. Ca. 15 pct. af bilerne har i

dag installeret Dynafleet flådestyringssystem, der i forbindelse med GPS-styring ikke kun kan holde styr på, hvor bilen

er, og om hviletiderne overholdes, men også kan overvåge vognparken teknisk set, og om chaufføren kører

økonomisk. Både værksted, vognmand og chauffør får så online at vide, hvornår bilen trænger

til service, og her tages der også hensyn til måden, bilen køres på.



- Fremtiden vil vise, at det er

vognmænd, der investerer i elektronik i bilerne - så som Dynafleet, der vil klare sig bedst efterhånden, som flere og

flere vognmænd fra bl.a. Østeuropa kommer ind på de vesteuropæiske veje. En lastbil kører i reglen

én million kilometer på fem år hos første ejer, og så er serviceplanlægning vigtig, siger salgs-

og eftermarkedschef Jørn Jørgensen, fra Autohuset Vestergaard, der autoriseret Volvo Lastvognsforhandler på Fyn.



Halvdelen

af firmaets kunder vælger i dag tillige at tegne servicekontrakter, så det er værkstedet, der planlægger servicetider,

men uanset type af service, stiller værkstedet et serviceprogram op for den enkelte lastbil alt efter type af kørsel,

type af gods og antal kilometer pr. år. En entreprenørbil kører ikke altid så langt - for slet ikke at tale

om bykørsel.

Få haverier

Planlagt service betyder derfor færre haverier. Her opdager man næsten altid

eventulle fejl eller slid på dele, så udskiftning er påkrævet før de går i stykker.



- Man

kan da godt få et par spørgsmål fra en vognmand, hvis vi har skiftet en generator - men vi ved, hvor længe

de kan køre, og det er ikke sjovt at stå en sted i Spanien med nedbrud. Og skifter jeg den ikke i forbindelse med en

servicekontrakt, hænger jeg jo på problemerne, når den går i stykker. Tidspunktet for service spiller ingen

rolle, for vi kan klare opgaver også weekend og aften, og så har Volvo 24 timers actionservice i hele Europa, siger Jørn

Jørgensen.



For de fleste lastbilhandler gælder det om at få en god dialog med kunden, så man finder

frem til den mest optimale transportløsning samt den rette transportløsning, hvad enten vognmanden selv vil klare sine

service, om der skal være servicekontrakter eller om man vil investere de måske 15.000 kr. for en Dynafleet-ordning, som

iøvrigt fås i flere versioner. Dynafleet er ikke dyrere end meget udstyr og anden customising.



- Ofte er udgiften

til Dynaftalen hurtigt tjent hjem - ofte bare på brændstoføkonomi. Mange vognmænd vil vente, det ville mange

også, da vi fik edb. I dag har vi det alle. På sigt er det den vognmand, der teknologisk er velfunderet, som klarer sig

bedst, siger Jørn Jørgensen.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen