Berlingske Business
16:55Uggla: Mærsk-familien er ikke filantroper

Selvkørende biler forandrer 100 år gammelt dansk firma

GERMANY ELECTROMOBILITY TRANSPORTATION
Henrik Føhns fra Techtopia var på tur i virksomhedens Navya Arma, som er en selvkørende, eldrevet minibus med plads til 14 mennesker. Foto:

Fremtiden for bilsektoren er både eldrevet, 3D-printet og selvkørende, og derfor har den 100 årige danske bilimportør Semler Group kastet sig ind i at udvikle fremtidens busser, som forventes på de danske veje i løbet af 2017

Der findes efterhånden ikke en eneste velvoksen virksomhed, der ikke har fået tudet ørerne fulde af budskabet, om at de er nødt til at genopfinde sig selv for ikke at blive disruptet.

Og fremtiden byder i en eller anden grad på eldrevne, 3D-printede og selvkørende biler, så derfor må selv garvede bilimportører også tage et skridt ind i denne verden.

I en garage ved DTU i Lyngby står derfor to elektriske, selvkørende minibusser. Det er den uafhængige startup Autonomous Mobility, der er sat i søen for at introducere selvkørende biler i Norden og Baltikum
af Semler Gruppen, som har importeret biler i de sidste 100 år.

»Det er et forsøg på at tænke ud i fremtiden, fordi vi i stigende grad kommer til at bruge køretøjer, som kan køre af sig selv, og som i stigende grad er eldrevne og bliver delt. Så i en fremtid, hvor folk i stigende
grad vil finde nye løsninger, så vil vi også være den mobilitetsudbyder, som de vælger at være kunde hos. Og en af de initiativer, vi har startet, er så Autonomous Mobility,« siger administrerende direktør for Autonomous Mobility, Peter Sorgenfrei, til IDA’s nye podcast Techtopia.

14BUSAUDI-EMISSIONSSTRATEGY.jpg

Kan se 500 meter


Henrik Føhns fra Techtopia var på tur i virksomhedens Navya Arma, som er en selvkørende, eldrevet minibus med plads til 14 mennesker. Det gjorde han sammen med projektleder Kenneth Jensen som såkaldt safety steward, da bussen endnu ikke må køre uledsaget.

»Der er selvfølgelig hele tiden en real time scanning af terrænet og de objekter, der er udenom. Den scanner 360 grader rundt om køretøjet og kan se 500 meter. Objekter inden for 100 meter tager den med i sine overvejelser, og de overvejelser er selvfølgelig baseret på, hvor hurtigt det her objekt bevæger sig, hvilken bane det har, vil det krydse bussens bane, og skal bussen derfor begynde at sænke farten, skifte bane eller simpelthen give tegn med hornet,« forklarer projektleder Kenneth Jensen under køreturen.

Midt under interviewet sender han en medarbejder ud foran bussen, der kører 18 kilometer i timen. Helt efter planen standser den brat op med få meters afstand ved synet af et levende væsen.

»Den har hele tiden kunne se, at hun var i nærheden, fordi den ser de her 100 meter frem, så det er rigtig svært at overraske køretøjet,« siger Kenneth Jensen roligt til Techtopia.

Apple

3D-print er stadig for dyrt


Magien sker med hjælp fra et sensorsystem bygget op omkring laserradarteknologi uden på bussen koblet til to computere indeni, der henholdsvis tager sig af navigationen og alle de mekaniske funktioner såsom bremse, acceleration og hastighed. I bagenden er der et lithiumbatteri, som ved almindelig brug holder i 6-7 timer.

»Der er ikke nogen tvivl om, at den her bus er den, der kommer ud og køre på de danske veje,« siger Kenneth Jensen. Der er dog stadig små ting, som skal optimeres yderligere i forhold til sensorsystemet.
For det er jo langt fra hver gang, at det er mennesker, bussen skal reagere på.

»Noget af det sværeste, man kan udsætte en laserradar for, er noget, vi har relativt meget af i Denmark, nemlig slud og nedfaldne blade, fordi de både har en massefylde og en vis størrelse. Det handler om hele tiden at have en balance i, hvilke objekter man skal sortere fra, og hvilke man skal lade radaren agere overfor. Og det er en af de ting, der hele tiden vil blive finjusteret,« forklarer Kenneth Jensen til
Techtopia.

ESTONIA-ECONOMY-ROBOT-LABOUR-US

Derudover bruger man stadig ikke 3D-printteknologien ved produktionen af Navya Arma-bussen, da det endnu er for dyrt, langsomt og for svært at certificere.

»3D-teknologien er vejen frem, men nu og her er den mest til testforsøg,« siger han.

Et spørgsmål om lovgivning


Ifølge administrerende direktør i Autonomous Mobility foregår cirka 70 procent af danskernes transport i bil. Og det er langt fra planen, at forvandle allesammen til selvkørende køretøjer.

»Det er ikke meningen, at de her busser skal overtage og fortrænge de andre køretøjer. Det kan være et supplement til den måde, vi bevæger os rundt på. Vi tror, at folk i stigende grad vil vælge løsninger, som
gør, at de kan komme fra A til B nemmest muligt. En gang imellem inkluderer det en selvkørende minibus som den her, og andre gange er det en motorcykel,« siger Peter Sorgenfrei.

Han mener, at de selvkørende busser til at starte med kun vil være aktuelle på de første og sidste kilometer på en længere rejse.

»Hvis du fx skal fra dit hjem i Hillerød og ned til Hillerød Station, så vil du muligvis hoppe på en cykel, eller du vil tage din bil og parkere den på stationen. Vi forestiller os, at man kan tage en minibus, som kører rundt i dit nabolag, samler folk op og kører dem til stationen. Så tager de S-toget ind til København, og her vil der være noget andet, der kan transportere dem videre,« eksemplificerer Peter Sorgenfrei.

USA BUSINESS FORD CEO

Og hvis det står til Peter Sorgenfrei, så kan danskerne godt begynde at vende sig til tanken om selvkørende busser. Autonomous Mobilitys køreplan er nemlig, at operere med Navya Arma tre steder i landet inden årets udgang og op til ti steder i løbet af 2018. For ifølge Peter Sorgenfrei er det primært lovgivningen, der forhindrer hans firma i at sætte alle sejl.

»Vi er ikke bekymret eller udfordret på teknologien, for som du oplevede i dag, så fungerer den. Hvis en af vores medarbejdere går ud foran bussen, så stopper den. Så det er kun et lovgivningsmæssigt spørgsmål, om vi kan komme i gang,« siger han til Techtopia.

Du kan høre hele udsendelsen på Techtopia.dk eller direkte på iTunes.

Artiklen er oprindeligt publiceret på IDA Universe.

Audi A8 2017

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

Sampension har markedets laveste omkostninger. Det kommer kunderne til gavn.Hvor meget betaler du i årlige omkostninger på din pensionsopsparing?De færreste har næppe den præcise procentsats lige på l...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen