Berlingske Business

Selvkørende biler: Dårligt nyt for Uber-chauffører

UBER-PIX
Uber er klar til at begynde test med selvkørende biler i Pittsburgh senere denne måned. Foto:

Uber meddelte i dag, at de har startet et samarbejde med Volvo om at lave selvkørende biler, og delebilstjenesten er allerede klar til at begynde med at teste de førerløse biler.

Eller det vil sige næsten førerløse, da Uber i første instans har en ingeniør siddende i de selvkørende biler, just in case. Det er naturligvis dårligt nyt for Uber-chauffører, som jo af gode grunde får svært ved at tjene penge på at være chauffør i førerløse biler.

FORD-MOTOR-RECALL/

I et interview med nyhedsbureauet, Bloomberg, fortæller Ubers direktør Travis Kalanick, at selskabet er klar til at tilføje selvkørende biler til sin flåde af aktive chauffører i den amerikanske by Pittsburgh, inden måneden er omme.

Gratis lift

Selskabet vil udsende omkring 100 modificerede Volvoe udstyret med selv-kørsels computere, så nu kan en tur hjem fra byen i Pitssburgh blive lidt mere interessant. Og da de selvkørende biler stadigvæk er under test og udvikling, er turen hjem gratis.

US-IT-INTERNET-LIFESTYLE-LABOR

Allerede i begyndelsen af sidste år meddelte Uber, at arbejdede på selvkørende biler, og tidligere i år lød det, at man testede i netop Pittsburgh. Det viser sig imidlertid, at Uber har gjort meget hurtige fremskridt i planen om at udskifte sin mere end en million chauffører med computere.

pix-Chris Urmson

Uber har blandt andet købt firmaet Otto, som er et startup, der blev lanceret i år, der udvikler selvkørende teknologi til lastbiler ved brug af lasere. Et køb, der på bemærkelsesværdig vis er gået noget under radaren, især fordi Otto er skabt af tidligere tophoveder fra blandt andet Googles selvkørende bil-division og folk fra Tesla og Apple.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen