Berlingske Business
17:43Tak for i dag

Seaintel: Mærsk-raterne går under nulpunktet

DJIBOUTI-ECONOMY-TRANSPORT
ARKIVFOTO. Foto:

Med endnu et dyk sidste uge er fragtraterne for containerskibsfart på verdens travleste handelsrute nu faldet så langt, at de reelt er negative for rederierne.

Det skriver analysehuset Seaintel, der har regnet rateniveauet ud for Maersk Line og de andre store containerrederier på den vigtige rute mellem Asien og Nordeuropa, når man korrigerer for brændstofpriserne.

På basis af data fra Shanghai Shipping Exchanges SCFI-indeks over spotraterne fratrukket rederiernes oplyste brændstoftillæg (BAF), er raten for første gang under nul. Spotraten fra Kina til Nordeuropa var nemlig på 243 dollar per tyvefodscontainer (teu) sidste uge, mens gennemsnitstillægget, som er en del af den samlede rate, er på 299 dollar i juni.

as

- Hvis tillægget afspejler de reelle brændstofomkostninger for rederierne, så kræver de effektivt set mindre i spotmarkedet end deres rene brændstofudgifter per container, skriver Seaintel i sit ugebrev.

Det er første gang siden juni 2013, at raterne går under nul, når man korrigerer for brændstofpriserne. Siden da har de svinget heftigt fra nulpunktet op til et niveau tæt på 1200 dollar per teu, da det gik bedst omkring nytår 2013-2014.

Men generelt har rederierne kæmpet med overudbud af ledig kapacitet, især på Asien-Europa-ruten, hvor de største skibe sejler, og de seneste tre uger har spotraten fra Asien til Europa sat bundrekord hver uge.

Set over hele andet kvartal har raten i snit ligget på 446 dollar per teu - et fald på mere end 60 pct. i forhold til samme periode af 2014.

Rederierne er dog ikke kun afhængige af spotmarkedet, og Maersk Line tjener for eksempel stadig gode penge på sine længere kontrakter. Derfor kunne det fejre et stærkt resultat i første kvartal, trods at der også her var generelt pres på raterne - noget, som de faldende olie- og brændstofpriser kun kunne rette lidt op på for branchen.

Og der er udsigt til, at halvårsregnskabet for A.P. Møller-Mærsk vil bære præg af det uhørt lave rateniveau, mener analytiker Jacob Pedersen fra Sydbank.

- Det kommer utvivlsomt til at ramme Maersk Line i 2. kvartal, at raterne er så lave. Jeg forventer, at Maersk Lines indtjeningsfremdrift kan stoppe, og at tallene vil være præget af de lave fragtrater. Der er ingen tvivl om, at de bliver ramt. Spørgsmålet er, om det bliver så hårdt, at de skal justere på de prognoser, de har udstukket, siger Jacob Pedersen, shippinganalytiker i Sydbank, til Finans.

Aktiemarkedet har også bidt mærke i de svækkede udsigter. Mærsk B-aktien er faldet 10 pct. på den seneste måned, hvor C20 Cap-indekset har ligget fladt, og aktien dykkede 3,7 pct. fredag, da de seneste ratetal blev offentliggjort.

Rederierne forsøger sig jævnligt med ratestigninger, men seneste omgang - på omtrent 1000 dollar per teu med effekt 1. juni - var et stort flop. Næste forsøg på Asien-Europa-ruten er programsat til starten af juli og er i samme størrelsesorden.

12BUSArveprins-Knud-ms.jpg

 

 

 

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kommenteres og debateres via Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen, investeringsdirektør i Sampension</p>
Sponseret

Aktiemarkederne ligger historisk set forholdsvis højt. Det afspejler, at det går rigtig godt i den underliggende økonomi, forklarer investeringsdirektør.Arbejdsløsheden er rekordlav i både Japan og US...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen