Berlingske Business

Se oversigten: Så meget kommer elbilerne til at koste fremover

Tesla-biler får alligevel rabat på afgiften fra nytår
Foto:

Aftalen om en udfasning af afgiftsrabatterne på elbiler er blevet justeret, og det kommer til at gøre de dyreste vogne i elklassen billigere end ventet.

Regeringen, Socialdemokraterne og de Radikale lavede torsdag aften en »justering« af aftalen om et afgiftsloft for elbiler, der blev indgået i oktober.

Men selv om ordet justering kan lyde som en teknikalitet, så skal potentielle elbilkøbere nok alligevel lytte efter.

For de dyreste elbiler i skrivende stund Tesla-modellen S kommer nemlig til at ligge i et helt andet lavere prisleje, end det var ventet.

Benzinbilister skal betale for elbiler

Det skyldes, at alle elbiler står til at få en lempelig overgang til fuld registreringsafgift, efter at regeringen sammen med Socialdemokratiet og Det Radikale Venstre har besluttet at udskyde det loft på 800.000 kroner over afgiftsrabatten, som var en del af elbilsaftalen fra oktober.

Berlingske Business har for at skabe overblik i, hvad den nye aftale kommer til at betyde lavet en oversigt over prisændringerne på elbiler de kommende år baseret på beregninger fra Skatteministeriet.

Priseksempler på udvalgte elbilmodeller i kroner:

 

Kilde: Beregninger fra Skatteministeriet.

tesla

Op til afgiftsændringen har der været en stor efterspørgsel på netop Teslas model S, der stod til at blive markant dyrere i det nye år på grund af loftet for afgiftsrabatten.

Således er der blevet nyregistreret 525 Tesla model S i november mod 113 i oktober måned, viser tal fra De Danske Bilimportører.

Men nu kommer det eldrevne køretøj til at blive mindre dyrere eller billigere - efter behag - end ventet.

Hvis man tager en Tesla S P85D med en aktuel listepris på 920.00 kroner inklusive moms, så ville man, inden ændringsforslaget skulle have betalt en afgift på cirka 580.000 fra 1. januar. Efter ændringsforslaget, der er tilføjet i dag, vil der for samme model nu skulle betales omtrentligt 236.000 i afgift fra årsskiftet, viser beregningen, som De Danske Bilimportører har lavet for Berlingske Business.

Det betyder, at man med ændringsforslaget kommer til at spare omkring 340.000 i afgift fra 1. januar.

Baggrunden for at afgiftsrabatten ændres er, at Skatteudvalget torsdag blev orienteret om, at det ifølge EU-Kommissionen vil være statsstøtte til fordel for billige elbiler, hvis man indførte loftet ved de 800.000 kroner. Selv om Skatteministeriet ikke deler den vurdering, vil man dog alligevel følge anvisningen, indtil der er fundet en løsning med EU.

»Når vi udskyder loftet, er det for ikke at så tvivl om kernen af en politisk aftale: At sikre ro om rammevilkårene for elbiler. Selv om loftet nu bliver udskudt, har vi stadig fundet en god løsning, der giver mulighed for at udbrede elbiler i Danmark. Jeg mener stadig, at de dyreste elbiler får uforholdsmæssig store gevinster, og derfor må vi nu se på, hvordan loftet gennemføres, så der både tages hensyn til statskassen og ret og rimelighed på bilmarkedet,« siger skatteminister Karsten Lauritzen (V) i en pressemeddelelse.

Regeringen vil derfor indgå i en dialog med EU-Kommissionen for at gennemføre lovgivning om et loft over afgiftsrabatten på et senere tidspunkt.

Benzinbilister skal betale for elbiler

Dansk Folkepartis skatteordfører, Dennis Flydtkjær (DF), der var med i den oprindelige aftale fra oktober, mener, at regeringen er ved at åbne en ladeport for steder, hvor EU kan råbe statsstøtte.

»Det her er et principielt spørgsmål, fordi vi giver EU muligheder for at blande sig i afgiftsniveauet ved at kalde det statsstøtte. Vi skulle tage den her kamp i stedet for at lægge os fladt ned,« siger han til Berlingske Business.

De tabte indtægter for justeringen af aftalen menes at løbe op i 25 millioner kroner i 2016. Det skal finansieres ved at nedsætte radiofradraget med yderligere 200 kroner til 400 kroner i 2016.

Benzinbilister skal betale for elbiler

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Truslerne om handelskrig kan ikke bare absorberes af aktiemarkederne, konstaterer Sampensions investeringsdirektør”Markederne er mere nervøse end sidste år og der har været større daglige udsving side...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen