Berlingske Business

Scanias stuntman

Få af os glemmer scenen, da Gaby i sidste afsnit af DR TV-serien "Rejseholdet" tordner sin kvæstede Johnnys

Scania lastbil ud gennem den nordjyske ladeport (som faktisk var en lade på sjællandske Bregentved Gods) for at få

Johnny og Fischer væk fra rockere. Bag rattet sad ikke skuespilleren Trine Pallesen - men Scanias PR-chef Mikael Friis med paryk.



Den

vidtfavnende 45-årige journalist har siden sit tiende år været bidt af lastbiler. Dengang sad han med i forældrenes

lastbiler, der kørte mellem deres tre teglværksafdelinger i Helsinge, Græsted og Kagerup.



Han har altid følt

det væsentligt at holde sine færdigheder bag rattet ved lige - og både i de fire år på Journalisthøjskolen

og senere i ferier, har han taget en tørn med sideloaderen i Frihavnen eller eksportbilen til Paris. Det betød at han

ikke havde studielån at afvikle efter studierne.



Efter soldatertiden blev det til en uddannelse som lastbilsælger

hos Sommer Volvo, derefter en HA-uddannelse på Handelshøjskolen - før uddannelsen på Journalisthøjskolen

med praktik på Ekstra Bladet. Derefter fire år på TV-3 og tre år som freelance journalist på lastbil-fagbladet Trans-Inform

og som oversætter af faglige artikler. I samme periode var han dansk medlem af den internationale lastbiljury (Truck of theYear)

- inden han kom til Scania som pressechef i 1997. Han var bl.a. med til at vælge Scanias 4-serie som Truck of the Year i 1996.

Kærkommen

opgave

Sikkerhed og uddannelse har altid betydet meget for Mikael Friis - derfor var det en kærkommen opgave for ham at arrangere

Scania Danmarks DM i økonomikørsel for lastbilchauffører i 1998 og 2000. Inden da havde han været fast

deltager i Scanias sikker kørsel arrangementer i årene inden (med en sølvmedajle som bedste resultat).



I

2003 kom så den helt store udfordring, da han stod som projektleder for det internationale arrangement Young European Truck

Driver for 20 lande i Europa. Ideen blev undfanget på et Scania sikkerhedsseminar i 1999 - og planen havde været afholdelse

i 2002. Men Volvos forsøg på en fjendtlig overtagelse af Scania i 2001 betød en skrinlæggelse af projektet

i et år. Medarrangører var bl.a. EU kommissionen og IRU, den internationale lastbilsunion - mens Michelin og Shell med

sponsorer. EU-kommissær Mario Monty sagde nej fusionen mellem de to svenske lastbilgiganter - og projektet kunne fortsætte.

Volvo skal iøvrigt have solgt alle Scania aktier senest 23. april i år.



- Aldersgrænsen til konkurrencen blev

sat til 30 år - men det betød at kun 200 og ikke 600 var med i konkurrencen herhjemme. I 2005 gentages den nok - og så

hæver vi nok grænsen til 35 år. Mange var skuffede over ikke at kunne være med - som de herhjemme havde været

allerede i 1996, da Scania begyndte med økonomiløb, siger Mikael Friiis.

Dansk forbillede

Yong European Truck

Driver blev lagt i dansk regi - fordi der her var baggrunden for det - gennem Scanias økonomiløb og sikker-kørsel arrangementerne

- begyndt af Scania og til sidst i regi af de danske bilimportører. Dengang som nu var der uvildige dommeren - herhjemme fra Landtransportskolen

på Avedøre Holme. Trailerne låntes af Trans America Leasing - og DTL var med i arrangementet. I de øvrige

lande var der dog de samme betinnelser og regler.



EU dækkede dog kun 12 pct. af udgifterne - af de 2,5 mia Euro, som arrangementet

kostede. men for Scania er der ingen negative miner. Sådanne arrangementer betyder synlighed - og det er med at til at give

branchen et bedre image. At lære unge lastbilchauffører at køre økonimisk og derfor også sikkert

er positivt. Herhjemme var vinderen Flemming Halling fra Brdr. Dyring i Roskilde - internationalt var vinderen fra Italien. Næste gang

vil deltagerlandene blive udvidet - bl.a. med Baltikum.



- Da grænserne mod øst åbnede, væltede det ind

med ukvalificede chaffører med forældede biler, der var farlige i trafikken. Vores næste mål bliver at lære

chaufføren fra tredje lande at køre økonomisk og sikkert. Det er ikke nok at vestlige chaufører har lært

det. De svenske lastbilproducenter har altid haft sikkerhed som forbillede - bl.a. med crashtest af førerhuset, s-seler standard

og airbag - og vi vil altid være på sikkerhedsmæssig forkant.

Løft chaufføren op

Mikael

Friis understreger dog, at det er chaufføren, der skal løftes op. Der skal være en formålsparagraf at chauffører

føle anseelse og prestige ved jobbet, så man også fremover kan tiltrække nye chauffører.



- Vi

havde i fjor i Scania organisationen valgt året som "Year of the Driver" - og det passede godt til at vi fandt "Driver

of the Year". Væsentligt var at fokusere på chaufføren. Det er det småt med udenfor Norden og måske

Benelux. Vi har Scania Drivers Club herhjemme. Vi har lært vognmænd at en frisk, udhvilet og glad chauffør også

præsterer bedre kørselsøkonomi og optimal sikkerhed, siger Mikael Friis.



Mikael Friis har dog fortsat et

emne, som også danske chauffører lader hånt om. De anvender ikke sikkerhedsselen. Måske kun fem pct, gør

det. Mikael Friis væltede i 1983 med en Scania 142 lastbil i Tyskland efter at være blændet af solen. Det kostede

et længere sygeleje efter en tur ud gennem forruden. Dengang var der ikke sikkerhedsseler i bilerne. Det var først standard

i 1995 hos Scania - som én af de første producenter. Nu kan man også få airbag i rattet - i forbindele med

selestrammere. Men få vælger det.

Brug dog selen

- Jeg bruger altid sele. Ogsaå når jeg tit er inde

og ude af bilen. Scania har endnu ikke fået sporkorrigering og afstandsholder i bilerne. Jeg mener ikke det nuværende

hard-ware er optimalt. Det er ESP - elektronisk stabilitets program måske - men det bør være foranlediget af et

lovkrav. Ellers går det ud over konkurrenceevnen.



Mikael Friis understreger dog, at Scania gør meget for at forske

i sikkerhed - og når den nye Scania, formentlig med tilnavnet 5-serie, vises i april, vil få kunne forlange mere udstyr.



-

Men når vi gør alt for at lancere f.eks. brændstofbesparende udstyr, kan vi måske hente halvanden procent

besparelse. ved at lære chaufføren at køre økonomisk og sikkert, kan der straks hentes 10 pct. Teknologien

er til stede til forbedringer - også sikkerhedsmæssigt, man der skal være en reel efterspørgsel, før

det har effekt. Afstandsholderen som findes i dag skal være forbundet med en intelligent fartpilot før det er sikkert.

Men først skal alle lære at bruge selen - og ikke køre for stærkt. Hvisder sad et spyd i ratten i stedet

for en airbag, skulle alle jo nok køre forsigtigere, siger Mikael Friis.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Danske pensionsselskaber kan lige nu fortælle om afkast, der ligger og svinger i størrelsesordenen 0-3 pct. Det er langt fra sidste års to-cifrede gevinster, men der er en gode forklaringer på, at afk...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen