Berlingske Business

Scandlines solgt til fonde for milliarder

Scandlines stopper færgetrafik
Foto:

Rederiet Scandlines skal have nye ejere. Den britiske kapitalfond 3i Group har solgt ud af dens ejerandel til et konsortium for over 12 milliarder kroner. 3i forsvinder dog ikke helt, da kapitalfonden har valgt at geninvestere i Scandlines.

Rederiet Scandlines har fået nye ejere på broen.

Den britiske kapitalfond 3i Group har valgt at lade andre tage roret og sælger til de to infrastrukturfonde First State Investment og Hermes Investment Management for en samlet egenkapitalværdi på 12 mia. kroner.

Det oplyser rederiet i en pressemeddelelse.

Dermed bliver First Investment den største ejer med 51 pct. og Hermes Investment Management køber 14.9 pct. 3i Group siger dog ikke helt farvel, da kapitalfonden geninvesterer og beholder en markant ejerandel på 35 pct.

GERMANY-WEATHER-SNOW - 2017121

Dermed kan investorerne i 3i Group se frem til en gevinst på på 2,5 milliarder kroner i kølvandet på den handel. Den britiske kapitalfond skjuler ikke sin begejstring for Scandlines, der har været godt indtjenende de seneste år.

3i og fonde forvaltet af 3i købte i første omgang 40 procent af aktierne i Scandlines i 2007. I 2010 købte 3i yderligere 10 procent fra Deutsche Seereederei og erhvervede de resterende 50 procent fra Allianz Capital Partners i november 2013.

Med geninvesteringen i Scandlines signalerer 3i en klippefast tro på, at væksten ikke stopper foreløbig for Scandlines. Der har været en del spekulationer om Scandlines fremtid på sejlruten mellem Danmark og Tyskland set i lyset af planerne om at etablere Femernforbindelsen. Men udsigterne er tilsyneladende så lange, at 3i gerne vil beholde en markant ejerandel.

Færge - 20170508091100463_org.

»Scandlines har været en fantastisk investering for os og vores geninvestering i virksomheden – sammen med First State og Hermes Investment Management – afspejler vores tillid til den fortsatte succes. Selskabet er likviditetsskabende og har siden vores investering leveret en stærk kapitaltilvækst. Vi er overbeviste om, at virksomheden går en robust fremtid i møde og glæder os over at kunne fortsætte investeringen i en så veldreven virksomheden, der performer meget stærkt,« forklarer Peter Wirtz, partner hos 3i i Tyskland.

Scandlines driver to korte færgeruter med høj frekvens mellem Danmark og Tyskland og varetager dermed transportkorridoren mellem Skandinavien og det europæiske fastland. Selskabets otte færger har flere end 42.000 afgange årligt.

Scandlines har under 3i's ejerskab solgt sine baltiske fragtruter samt ruten Helsingør-Helsingborg og fokuseret forretningen omkring to infrastrukturruter i direkte forlængelse af motorvejene mellem Danmark og Tyskland.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen