Berlingske Business

Scandlines frygter ny lov

scandlines
Foto:

En ny lov kan betyde, at Scandlines skal kontrollere ID på alle sine passagerer. Det vil gøre ondt.

København: Hvis Danmark indfører midlertidig grænsekontrol vil en lov, der er på vej gennem Folketinget, tvinge færgerederier som Scandlines til at kontrollere identifikation på alle sine passagerer.

Det vil være en enorm opgave for rederiet, der frygter, at det vil koste både penge og kunder.

- Vi har stor forståelse for, at politikerne reagerer på den ekstraordinære situation, vi står i. Og vi vil respektere, hvis politikerne vil gøre brug af loven. Men vi efterspørger i høj grad nogle praktiske informationer om, hvordan det skal udspille sig i virkeligheden, siger kommunikationsdirektør i Scandlines Anette Svendsen.

For nuværende skal Scandlines bare tælle antallet af passagerer. Det er afgørende for, at selskabet kan have en afgang hver halve time på den meget benyttede rute mellem Rødby og Puttgarden.

- Færgen ligger kun i havn i 15 minutter. Der kan være op til 1000 passagerer per færge, så hvis vi skal kontrollere identifikation på hver enkelt, så er det et helt andet set-up, vi skal have, siger kommunikationsdirektøren.

Det vil betyde, at Scandlines skal ansætte et korps af kontrollanter, der skal stå parat, hvis regeringen indfører grænsekontrol. Og hvis det sker, vil det betyde køer ved færgen.

- Det kan i værste fald betyde, at vores kunder vælger os fra. Det ville vi være meget kede af, for vi er et privat selskab, der lever af vores kunder. Og vi skal betale vores ansatte. Det kan vi kun, hvis vi har passagerer, siger Anette Svendsen.

Hun fortæller, at man Scandlines allerede har et samarbejde med myndighederne, der tillader en effektiv færgedrift. Derfor er håbet, at midlertidig grænsekontrol ikke behøver blive indført.

- Vi håber på, at man kan løse problemet uden at gå så drastisk til værks. For det vil have vidtrækkende konsekvenser for vores forretning, siger Anette Svendsen.

/ritzau/

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen