Berlingske Business
17:43Tak for i dag

Scandlines: Femern er selv ansvarlig for forsinkelse

Færge - 20170508091100463_org.
Scandlines beskytter sin forretning mod Femern-forbindelsen, så godt man kan, siger rederiet. (arkivfoto) Free/Pressefoto, Scandlines.

Ifølge Femern-forbindelsen forsøger Scandlines at forsinke projektet. Det har Femern selv klaret, lyder det.

Selskabet bag Femern-forbindelsen, Femern A/S, mener, at rederiet Scandlines har været medvirkende til at komplicere byggeriet af den faste forbindelse.

Femern-forbindelsen er et 57 milliarder kroner stort projekt, der skal forbinde Danmark og Tyskland via en sænketunnel mellem Lolland og Femern.

Projektet har trukket ud, men byggeriet skal efter de nuværende planer starte i 2020.

Indtil videre er der brugt 4,5 milliarder kroner på forberedelsen af projektet, der involverer en stor, tysk myndighedsgodkendelsesproces.

Femern - 20170508073632463_org

»Samtidig gør kritikerne alt, hvad de kan, for at forsinke og fordyre projektet, godt støttet af Scandlines,« siger viceprojektdirektør i Femern A/S Ajs Dam.

Rederiet, der ejer færgeforbindelsen mellem Danmark og Femern, melder pas i forhold til, at man skulle have ansvaret for forsinkelser og ekstra omkostninger.

»Der har hidtil overhovedet ikke været behov for støtte for at forsinke og fordyre processen. «

»Det har Femern A/S så rigeligt klaret selv med den arrogance og inkompetence, hvormed de har grebet den tyske proces an.«

»Dét forkludrede forløb kan Scandlines ikke tage æren for,« siger administrerende direktør for Scandlines Søren Poulsgaard Jensen.

Ifølge direktøren arbejder Scandlines som selskab primært for, at adgangen til selskabets færgelejer ikke bliver dårligere end til den kommende tunnel, så man kan konkurrere på lige vilkår.

Det er sket via indsigelser i den tyske godkendelsesproces og en sag ved EU-Domstolen.

RB PLUS Femern svarer på 12.600 tyske protester

Mediet Finans kunne sidste år fortælle, at Scandlines har fået udarbejdet en kritisk rapport om Femern-forbindelsen og har flere lobbyister ansat.

Derudover støtter Scandlines den tyske miljøorganisation Nabu, der er en af de største kritikere af Femern-forbindelsen. Den støtte er dog omkring nye hybridfærger på ruten ifølge rederiet.

Direktøren lægger ikke skjul på, at selskabet støtter op om de mange kritikere af den kommende tunnel.

»Samtlige af vores medarbejdere er medlem af de organisationer, der kæmper imod Femern. Det er deres liv og levned, så selvfølgelig kæmper de imod, og selvfølgelig støtter vi vores medarbejderorganisationer.«

»Så jeg kan ikke entydigt sige, at vi ikke støtter andres kamp. Men det har vi heller ikke noget problem med. Jeg synes, det er en god sag, og det skammer vi os ikke over.«

»Det er en god sag for vores forretning og vores medarbejdere,« siger Søren Poulsgaard Jensen.

Han venter, kampen til trods, at tunnelen vil komme.

»Tror vi, at vi kan stoppe dette her? Nej, det tror vi ikke. Men vi håber, at vi kan påvirke de forhold, vi skal konkurrere under i fremtiden,« siger Scandlines-direktøren.

Rederi klager til EU over finansiering af Femern-tunnel

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kommenteres og debateres via Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen, investeringsdirektør i Sampension</p>
Sponseret

Aktiemarkederne ligger historisk set forholdsvis højt. Det afspejler, at det går rigtig godt i den underliggende økonomi, forklarer investeringsdirektør.Arbejdsløsheden er rekordlav i både Japan og US...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen