Berlingske Business

Saudi-arabisk megafond skyder 23 milliarder i Uber

Uber
Saudi-Arabiens oliefond investerer stort i taxabranchens fjende nummer ét og får bestyrelsesplads i Uber. Foto:

Saudi-Arabiens oliefond investerer stort i taxabranchens fjende nummer ét og får bestyrelsesplads i Uber.

Uber, den omdiskuterede konkurrent til taxachauffører i det meste af verden, har sikret sig over 23 milliarder kroner til dets videre ekspansion.

Pengene kommer fra Saudi-Arabiens nyoprettede oliefond, som har investeret 3,5 milliarder dollar i Uber, oplyser det amerikanske selskab onsdag. Det svarer til 23,3 milliarder kroner.

Til gengæld for de mange penge får en ledende medarbejder fra Saudi Arabian Public Investment Fund en plads i Ubers bestyrelse.

Ubers administrerende direktør, Travis Kalanick, betegner investeringen som »en tillidserklæring til vores forretning«.

Uber er stormet frem i flere lande i Mellemøsten og Nordafrika og har over for den nye investor forpligtet sig til at satse yderligere 250 millioner dollar på at udbrede sin tilstedeværelse i området.

UBER-SAUDI/

I øjeblikket kan man bestille en Uber-bil i ni lande og 15 byer i regionen. Selskabet konkurrerer med flere nystartede firmaer, der tilbyder samme service. Blandt disse er selskabet Careem, der er til stede i 20 byer i regionen.

I Saudi-Arabien er 80 procent af Ubers kunder kvinder, oplyser selskabet. Officielt er der ifølge Reuters ikke en lov, som forbyder kvinder i ørkenstaten at køre bil, men landets strenge religiøse regler tillader det ikke.

Uber

Investeringen i Uber er en af de første fra den nyoprettede fond, der er polstret med indtægter fra salg af olie og blev oprettet i april i år.

Fonden har en formue på to billioner dollar. Det svarer med dagens kurs til 13.200 milliarder kroner eller cirka dobbelt så meget som Norges oliefond.

Uber

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Venezuela har verdens største oliereserver – og en årlig inflation på 100.000 pct. Hvad er det lige, der sker?For en dansk investor var Venezuela frem til for få år siden interessant, fordi ØK havde s...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen