Berlingske Business

SAS: Widerøe skærer i ruterne på grund af ny passagerafgift

Widerøe
Arkivfoto: Norsk Widerøe fly lander i Københavns Lufthavn. Foto:

Det norske flyselskab Widerøe skærer nu ned på antallet af ruter. Flyselskabet begrunder det med den nye norske passagerafgift, der trådte i kraft 1. juni.

Det skriver den norske netavis E24.

Samlet sætter Widerøe fire fly på jorden, og både SAS og Norwegian ventes at følge efter.

»Gebyret har en meget, meget negativ indvirkning på de små ruter i landområderne«, siger kommunikationschef Silje Brandvoll fra Widerøe til E24.

»Vi opererer i et marked, der allerede er mærket af faldende efterspørgsel på grund af olie- og gasindustrien, og det betyder, at vi har brug for at justere udbuddet«, siger hun.

SAS-RESULTS/

For Widerøe betyder den nye afgift en merudgift på 80-88 mio. norske kr. svarende til 64-70 mio. kr., hvilket omregnet er lig en stigning i den gennemsnitlige billetpris på 10 pct.

Også SAS overvejer at droppe flere langdistanceflyvninger fra Norge efter indførelsen af den nye norske passagerafgift , skriver Dagens Næringslivs norske udgave.

»Det er ikke kun SAS, der ser på det. Alle flyselskaber kan vælge, hvilken flyplads man opererer på. Der findes en grænse for, hvor meget vi kan betale«, siger Rickard Gustafson, administrerende direktør i SAS, til Dagens Næringsliv.

SAS

Ryanair har allerede meldt ud, at lavprisflyselskabet nedlægger sin base i Rygge i det sydlige Norge fra 1. november som følge af den nye afgift.

Det var Stortinget, der i maj besluttet at indføre en afgift på 80 kr. per passager, der letter fra en norsk lufthavn. Den nye afgift trådte allerede i kraft den 1. juni, og det er den, der nu får flere flyselskaber til at genoverveje deres norske flyruter.

FILE SWEDEN ECONOMY SAS

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Venezuela har verdens største oliereserver – og en årlig inflation på 100.000 pct. Hvad er det lige, der sker?For en dansk investor var Venezuela frem til for få år siden interessant, fordi ØK havde s...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen