Berlingske Business

SAS' trafikvækst højere end ventet

SAS
SAS-koncernens trafiktal for juli er bedre end ventet. Foto:

SAS-koncernens trafiktal for juli er bedre end ventet, fortæller senioranalytiker i Sydbank Jacob Pedersen, der ser tydelige virkninger af den sommersatsning, som SAS har gennemført.

- Effekterne er noget større, end jeg havde regnet med. Først og fremmest, hvis vi kigger på væksten for sædekapacitet, så er den væsentlig højere end ventet, siger Jacob Pedersen til Ritzau Finans.

Han havde regnet med en stigning i sædekapaciteten på omkring 6 pct. for juli, men den var på hele 15,1 pct.

Den større kapacitet medvirkede til, at SAS' passagertrafik, målt på antal fløjne passagerkilometer (RPK), voksede mere end analytikerens forventninger. RPK steg således 12,2 pct., hvor Jacob Pedersen til sammenligning havde ventet en stigning på 5 pct.

At kapaciteten steg mere end trafikvæksten gik dog ud over belægningsprocenten, som faldt 2,1 procentpoint til 83,9.

- Den negative effekt kan ses og er lidt større, end jeg ventede, men den er stadig ikke dramatisk eller urovækkende, siger Jacob Pedersen.

Yield'en, der dækker over omsætningen per fløjet passagerkilometer, steg i juni med 2,2 pct. Flyselskabet forventer for juli en negativ yield-ændring som konsekvens af, at SAS vil flyve længere strækninger til flere sommerdestinationer.

Den varme sommer herhjemme kan påvirke udviklingen.

- Efter hvad jeg har hørt fra Ryanair og Norwegian, er min tese, at det har været lidt sværere at hive folk ned sydpå, fordi vi har haft fem-seks uger med god sommer her i det nordiske område, forklarer Jacob Pedersen.

Det er ifølge analytikeren de improviserede ferieture sydpå, som der er blevet skåret kraftigt ned på i forhold til tidligere år.

Sydbank fastholder efter trafiktallene en salgsanbefaling på aktien. Aktien ligger onsdag middag til en stigning på 1,6 pct. til 12,4 kr.

/ritzau/FINANS

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen