Berlingske Business
17:26William Demant tog føringen i positivt marked

SAS-topchef: Vi gør os klar til konsolideringsbølge

SWEDEN-AIRLINE-BUSINESS-EARNINGS-FILES
Adm. direktør i SAS Rickard Gustafson. Foto:

Det skandinaviske flyselskab SAS er godt i gang med at forberede sig på en større luftfartskonsolidering i Europa, som ifølge selskabets administrerende direktør, Rickard Gustafson, er en uundgåelig konsekvens af udviklingen i branchen.

I USA har kæmpefusioner i luftfartsindustrien medført, at American Airlines, Delta, United og Southwest Airlines sidder på omkring 80 pct. af alle indenrigsflyvninger i landet.

Det skriver Reuters.

I England har British Airways-ejeren IAG allerede føjet Irlands Aer Lingus til porteføljen, hvor også Spaniens Iberia og Vueling optræder. Og snart kan det være SAS' tur til at hoppe på konsolideringsbølgen fortæller Gustafson.

Airbus A330 Enhanced

Det skyldes, at Europa allerede nu har for mange udbydere, for meget kapacitet, og at de lave oliepriser har skabt priskrig, hvorfor en konsolidering er uundgåelig, siger han til Reuters.

»Hvis du er god, vil der ske gode ting for dig, siger topchefen med henvisning til, at de store omkostningsbesparelser, som SAS er ved at gennemføre, på den anden side af konsolideringsbølgen vil sikre en stærk markedsposition og langsigtet profitabilitet for selskabet.«

For at blive en så attraktiv konsolideringspartner som muligt, vil SAS skære 2,1 mia. svenske kr. og samtidig investere 3 mia. svenske kr. ekstra i hyppige kunder.

aaa

»Vi afviger ikke fra vores 2017-mål, men vi havde regnet med at nå en smule længere inden for it-besparelser, end det har været tilfældet«, siger Gustafson, men påpeger, at det ikke giver grund til at nedjustere forventningerne til årets resultat.

Næste led i omkostningsbesparelserne vil være at outsource handlingaktiviteterne i Norge på samme vis, som selskabet har gjort i Danmark og Sverige.

Selskabet offentliggør trafiktal for november den 7. december og årsrapport for det forskudte regnskabsår 2014/15 den 16. december.

Airbus A330 Enhanced

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

Sampensions kunder kan glæde sig over et godt afkast for 2017.”En typisk kunde i vores markedsrenteprodukt opnår et afkast i år på omkring 8 pct., og det er meget højere, end hvad man kunne forvente v...

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen