Berlingske Business
17:08Bankaktier steg på nyt om fremtidens kapitalkrav

SAS-topchef: Vi er forpligtet til at tage nye metoder i brug

SAS flyver igen med massivt underskud SAS-RESULTS/
ARKIVFOTO: SAS' administrerende direktør, Rickard Gustafson Foto:

SAS er fortsat under pres i luftfartskonkurrencen og er derfor nødt til at styrke sit effektiviseringsprogram endnu mere. Det skal blandt andet foregå gennem digitalisering og etablering af nye baser udenfor Skandinavien.

Sådan lyder udmeldingen tirsdag fra SAS' administrerende direktør, Rickard Gustafson, efter at flyselskabet har fremlagt regnskab for fjerde kvartal af regnskabsåret 2015/16.

»For at kunne konkurrere er vi nødt til at tage yderligere strukturelle metoder i brug.«

»De er relateret til, hvordan vi opererer i forhold til de administrative strukturer, at vi har det rigtige produkt til det rigtige publikum, og at vi udforsker yderligere metoder i vores produktion, heriblandt at vi tilføjer baser udenfor Skandinavien«, siger Rickard Gustafson til Ritzau Finans.

14BUSSAS-153643.jpg

Hvor de nye baser skal placeres er endnu ikke besluttet.

»Vi leder efter flere muligheder. Lige nu accepterer vi den her mulighed. Vi ved, at vi er nødt til at gøre noget for at kunne konkurrere i Europa på det voksende marked for fritidsrejsende,« påpeger han.

Med et fortsat stort yieldpres, der skyldes øget konkurrence og nye beskatninger, vil SAS nu forbedre driften med 1,5 mia. svenske kr. i 2017-2019. Tidligere var ambitionen at forbedre driften med 800 mio. svenske kr.

DIGITALE METODER ER VEJEN FREM

»Det europæiske landskab er i dag domineret af lavprisflyselskaber. Så det europæiske landskab er ved at ændre sig, og vi er nødt til at finde en måde, hvorpå vi kan konkurrere effektivt. Ellers taber vi på det,« forklarer direktøren.

SAS SAS SAS leverer igen overskud

Og et sted, som SAS har tænkt sig at satse stort på for at være konkurrencedygtige, er digitale elementer.

»De digitale elementer er en fundamental del af det. Både i forhold til at skabe en mere effektiv distribution ved at skabe en bedre kundeoplevelse, hvor vi kan bruge teknologien til at skræddersy løsninger til vores hyppige kunder.«

»Men selvfølgelig bruger vi også teknologien til at forbedre SAS indefra. Lige nu har vi en masse tidskrævende manuelle processer, konstaterer Richard Gustafson og nævner, at SAS endvidere benytter sig af digitale elementer til blandt teknisk vedligeholdelse og kommercialisering.«

Billede

 

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

Efter et meget langt opsving på aktiemarkederne kan man næppe forvente, at den høje indtjening i de børsnoterede selskaber bliver ved med at fortsætte. Priserne på aktier er nu så høje, at de er på ni...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen