Berlingske Business

SAS' topchef steg 35 pct. i løn

SWEDEN-AVIATION-SAS
Arkivfoto. Topchefen i Rickard Gustafson har noget opsigtsvækkende sikret sig en lønstigning på 35 pct. ved den årlige regulering i 2016. Foto:

Topchefen i Rickard Gustafson har noget opsigtsvækkende sikret sig en lønstigning på 35 pct. ved den årlige regulering i 2016. Det skriver branchesitet Check-In.

Her gik han op i løn til 10,8 mio. svenske kr. fra 8 mio. svenske kr. Året før var der ingen lønstigning til SAS-bossen.

- Lønreguleringen var så opsigtsvækkende, at bestyrelsesformand Fritz Schur tilsyneladende følte sig kaldet til at rykke ud med en forklaring i form af en investormeddelelse, der blev udsendt 1. februar om eftermiddagen, skriver Check-In.

Fritz Schur lægger i sin meddelelse vægt på, at det er bestyrelsens opgave at sikre, at SAS har de bedste mulige forudsætninger for at sikre en vedvarende konkurrencedygtighed, hvilket kræver både kontinuitet og en stærk ledelse.

- Rickard Gustafson blev ansat i 2011, og i forbindelse med krisen i 2012 blev hans vederlag reduceret med 20 pct. Ved den årlige gennemgang af lønforholdene i 2016 besluttede bestyrelsen at justere koncernchefens vederlag, så det kom på højde med tilsvarende aflønninger i andre børsnoterede virksomheder i Sverige, lyder det fra Fritz Schur ifølge Check-In.

Rickard Gustafson har blandt andet været sat i forbindelse med banken SEB's toppost, der står ledig fra 1. juli.

sas

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen