Berlingske Business
17:26William Demant tog føringen i positivt marked

SAS-topchef: Ryanair bryder reglerne

Rickard
SAS' CEO Rickard Gustafson vil have klare regler for luftfart i hele EU, så der er lige konkurrence mellem selskaberne. Foto:

Topchef i SAS, Rickard Gustafson, mener, at den europæiske flybranche er udfordret af Ryanair og andre lavprisselskaber, men byder konkurrencen velkommen, hvis de nye selskaber ellers overholder reglerne.

I flere år har SAS lidt under dundrende underskud. Udfordringerne er mange for det gamle, hæderskronede selskab, men især presset fra lavprisselskaber gør livet svært.

Selskaber som Easyjet, Norwegian og Ryanair flyver fra nogle af de samme lufthavne som SAS og presser dermed den gamle kæmpe, og selvom SAS' topchef, Rickard Gustafson, byder innovation i luftfartbranchen velkommen, er han ikke umåde begejstret for Ryanairs start i København.

»I fobindelse med Ryanairs entré på markedet tror jeg, det er fuldstændig vitalt for den samlede branche, at reglerne er klare, så du skaber en lige konkurrence mellem alle spillere. Det kan måske godt være lidt mere vanskeligt for nogen at tilpasse sig de regler end for andre,« siger Rickard Gustafson efter offentliggørelsen af halvårsregnskabet torsdag.

FRANCE-AVIATION-AIR FRANCE-PLANE

Til spørgsmålet om, hvorvidt Ryanair overholder reglerne, er der ikke så meget slinger i valsen hos SAS-topchefen.

»De vilkår, Ryanair tilbyder i dag i København, når de ansætter kabinepersonale, er helt sikkert i konflikt med reglerne på det danske arbejdsmarked (in conflict with Danish labor law. Red.). Jeg håber, vi får klarhed, så branchen kommer ud af de her gråzoner,« siger Rickard Gustafson.

Han nævner også, at han mener, sagen skal tages på EU-plan, så der er klarhed på EU-niveau. Ifølge Gustafson skal der være helt klare regler på EU-niveau, så alle kender grænserne for, hvad der er okay, og hvad der er over stregen.

SAS-strejke koster på bundlinje

Det er imidlertid ikke kun de nye drenge i klassen, der kan blive uenige med ansatte om løn- og ansættelsesvilkår. SAS har selv været på kant med sine piloter i foråret, og det har kostet på kistebunden.

SAS var nødt til at aflyse 147 afgange på grund af konflikt med piloterne, og det vil ifølge flyselskabets regnskab koste 50 millioner svenske kroner svarende til 40,5 millioner danske kroner. Til gengæld har SAS draget fordel af, at Norwegian også har været gennem konflikt.

»Med sådan en strejke er det svært at sætte tal på, men vi solgte langt flere fleksible billetter i perioden (hvor Norwegian var ramt af konflikt red.). Det havde en positiv effekt - helt sikkert,« siger Rickard Gustafson.

SAS' koncernchef Rickard Gustafson

På den måde har de andre selskabers konflikter givet ekstra penge i kassen, mens efterdønningerne af pilotkonflikten i SAS vil kunne mærkes klart på årets endelige resultat. SAS havde dog en omsætning på over 17,5 milliarder svenske kroner for det skæve halvår 14/15, så omkostninger forbundet med konflikten er ikke 50 millioner dråber, der får bægeret til at flyde over.  Og analytiker fra Sydbank Jacob Pedersen tror da også, at SAS har vundet mere på Norwegians strejke, end de har tabt på deres egen. Han tror, at den bedste måde, SAS kan imødekomme det øgede pres fra lavprisselskaberne, er, at de får fyldt flyene op.

»Et SAS med lidt lavere billetpriser og meget mere fyldte fly vil være mindre sårbare overfor lavpriskonkurrenterne, end det SAS, der flyver med høje billetpriser og mange tomme sæder,« siger Jacob Pedersen.

 

 

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

Sampensions kunder kan glæde sig over et godt afkast for 2017.”En typisk kunde i vores markedsrenteprodukt opnår et afkast i år på omkring 8 pct., og det er meget højere, end hvad man kunne forvente v...

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen