Berlingske Business

SAS-topchef: Fortsat meget at gøre

Rickard Gustafson
SAS' koncernchef, Rickard Gustafson, er tilfreds med resultatet for første kvartal af regnskabsåret 2015/16, men erkender, at de lave priser på flybrændstof er pænt medvirkende til forbedringen i forhold til samme kvartal året før, og at der derfor er meget arbejde at gøre fremadrettet for at sikre fortsat fremgang, når brændstofpriserne ikke længere påvirker positivt. Arkivfoto. Foto:

SAS topchefen er opmærksom på, at brændstofprisen er faldet, og at han ikke kan regne med den effekt i fremtiden.

SAS' koncernchef, Rickard Gustafson, er tilfreds med resultatet for første kvartal af regnskabsåret 2015/16, men erkender, at de lave priser på flybrændstof er pænt medvirkende til forbedringen i forhold til samme kvartal året før, og at der derfor er meget arbejde at gøre fremadrettet for at sikre fortsat fremgang, når brændstofpriserne ikke længere påvirker positivt.

Det siger han til Rizau Finans.

SAS-RESULTS/

- Jeg er tilfreds med forbedringen i vores svageste kvartal, siger han og tilføjer:

- Vi har fået flere kunder om bord. Det kan vi lide. Men vi er medvidende om, at brændstofprisen er faldet, og at vi ikke kan regne med den effekt i fremtiden. Derfor skal vi fortsætte benhårdt med fortsat effektivisering.

Flyselskabet kom pænt ud af første kvartal af regnskabsåret 2015/16, der sluttede med udgangen af januar. Omsætningen faldt en smule, men samtidig blev underskuddet også reduceret markant.

SAS leverede en omsætning på 8275 mio. svenske kr., hvilket var en smule under niveauet på 8371 mio. svenske kr. i den tilsvarende periode et år tidligere. Før skat landede selskabet et underskud på 309 mio. svenske kr. før skat, hvilket var 527 mio. svenske kr. bedre end i samme kvartal et år tidligere.

Brændstofpriserne gavnede med 377 mio. svenske kr., og effektiviseringsprogrammet gavnede med 155 mio. svenske kr.

SAS

Effektiviseringsprogerammet 4XNG (4 Excellence Next Generation) er fortsat lidt bagefter, men Rickard Gustafson har fortsat troen på, at selskabet når målet om samlede besparelser i indeværende regnskabsår på 1 mia. svenske kr. og i alt 2,1 mia. svenske kr. med fuld effekt fra 2017.

- Der er en del at gøre fortsat, men vi skal have 1 mia. svenske kr. i år, og det er så absolut vores ambition at nå de 2,1 mia. svenske kr. i 2017. Den ambition rører vi ikke ved, siger han.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen