Berlingske Business
12:59Mere salt i såret for skandaleramt japansk bilindustri

SAS-top forbereder sig på endnu lavere billetpriser

SAS - 20160731142243135_org.jp
Luftfartsselskabet SAS blev grundlagt i 1946 ved en sammenlægning af de nationale luftfartsselskaber i Danmark, Norge og Sverige. Selskabet kan fejre 70-års fødselsdag 1. august 2016. Free/Colourbox

Mandag har SAS eksisteret i 70 år. Selskabet kæmper med en abnorm prisudvikling, siger dansk koncerndirektør.

Når SAS kan fejre 70 års jubilæum mandag, sker det med udsigt til, at presset på billetpriserne fortsætter - til glæde for passagererne, men som udfordring for luftfarten, der har svært ved at tjene penge.

Ifølge operationel koncerndirektør Lars Sandahl Sørensen, som er det danske medlem af direktionen i SAS, vil der også i de kommende år være et konstant pristryk i markedet, som lider under overkapacitet.

»Nogle af de priser, vi tilbyder i dag, er næsten de samme, som vi tilbød for 30-40 år siden. Det er ganske abnormt.«

31MAG20160616-164741-4-1126.jpg

»Bare det i sig selv gør, at vi hele tiden skal arbejde med effektiviseringer, men også samtidig arbejde med at forbedre vores produkt hele tiden, »siger han.

SAS fremhæver som eksempel fra arkivet, at en billet til Los Angeles fra København kunne købes for 4845 svenske kroner i 1954. Da selskabet åbnede en rute til Los Angeles fra Stockholm i 2016, lød den vejledende billetpris på 4999 svenske kroner.

Det er altså blevet markant billigere for passagererne at flyve, og det stiller store krav til selskaberne om at effektivisere og sænke omkostninger. Men presset på branchen kan også få konsekvenser for den skandinaviske infrastruktur, siger Lars Sandahl Sørensen.

»Vi har godt 30 millioner gæster om året og flyver over 900 flyvninger om dagen. Rigtig mange tager for givet, at vi fra SAS' side kan tilbyde så mange destinationer dagligt - også fra København.«

histscan 20060227 jkg

»Det netværk giver så meget større adgang til verdenen, end vores fem millioner borgere i Danmark berettiger til. Det kan vi ikke tage for givet fremadrettet, når man ser på, hvad der kan ske i luftfart,« siger han.

Det kan i sidste ende blive en realitet for danske flyrejsende, at der bliver færre direkte flyruter ud af København.

»Det kan være en situation, hvor man alene kan flyve rundt til nogle punkter i Europa, og så når man skal flyve langt, må man flyve derfra. For eksempel fra London eller Frankfurt,« siger Lars Sandahl Sørensen.

Også fra aktieanalysechef Jacob Pedersen fra Sydbank lyder det, at SAS er presset på billetpriserne og slås med højere omkostninger end lavpriskonkurrenterne.

»Der er masser af håndgribelige trusler, der kan skabe et prispres, så SAS ikke kan tjene penge på det, der er kerneforretningen og SAS? berettigelse.«

»Nemlig selskabets fantastisk gode netværk ind og ud af Skandinavien, som der ikke er nogen af konkurrenterne, der er i nærheden af at kunne matche,« siger han.

air france - 20160726143637135

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kommenteres og debateres via Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen, investeringsdirektør i Sampension</p>
Sponseret

Aktiemarkederne ligger historisk set forholdsvis højt. Det afspejler, at det går rigtig godt i den underliggende økonomi, forklarer investeringsdirektør.Arbejdsløsheden er rekordlav i både Japan og US...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen