Berlingske Business

SAS tørner sammen med sine piloter

sas
Overskrift
Københavns Lufthavn, SAS , fly, personale. Foto:
 
 
 

Det skandinaviske flyselskab er i nye, hårde forhandlinger med sine piloter om at få dem til at opgive et gammelt og meget omfangsrigt aftalekompleks, som presser SAS i den livstruende konkurrence med lavprisselskaberne.

Det kriseramte flyselskab SAS kæmper en ny, afgørende kamp med sine piloter. Efter arbejdsnedlæggelsen i sidste måned blandt de kabineansatte, der ikke ville flyttes til Cimber, kan en ny konflikt mellem SAS og piloterne i Danmark, Norge og Sverige lure under overfladen.

Den nuværende overenskomst mellem SAS og pilotforeningerne i de tre lande udløber onsdag. Forhandlingerne har stået på gennem længere tid og er foregået i hemmelighed indtil nu, men nu fortæller koncernchef Rickard Gustafson for første gang om forhandlingerne, og om hvor centrale SAS-ledelsens krav er for, at SAS genskaber tabt konkurrencekraft og dermed overlever som selskab. Som det ser ud nu, når SAS-ledelsen ikke i mål inden tidsfristens udløb. Sker det ikke, forlænges den nuværende aftale midlertidigt. Men ændres, det skal den, understreger Gustafson.

sas

»Vi må konstatere, at vores omverden ændrer sig, og forventningerne fra vores kunder er, at vi kan fastholde lave priser på flybilletter. Vi må tilpasse os. Det er vigtigt, at det lykkes. Ellers kan vi ikke følge med i konkurrencen og bliver for langsomme og for dyre. Det skal vi have fjernet, for ellers tror jeg ikke, vi kan klare os i konkurrencen,« siger Rickard Gustafson.

pix-sas

En ny pilotaftale er »absolut central« for, at SAS kan nå i mål med planen om at spare 2,1 milliarder svenske kroner på de årlige omkostninger frem mod 2017. SAS-bossen har derfor fundet kniven frem for at skære store lunser ud af det meget omfattende aftalekompleks, der beskriver piloternes vilkår som ansatte i SAS. Overenskomsten mellem SAS og piloterne udfoldes over hele 230 sider i det, der internt i SAS kaldes Den Grønne Bog. Her beskrives i detaljer piloternes vilkår, når de flyver, og når de skal overnatte på hotel.

»Det handler om at fjerne kompleksitet i aftalerne, som kun er vokset i omfang i årenes løb, men aldrig blevet forsimplet. Der er 230 siders tekst, som er kommet til gennem mange, mange års tillæg på tillæg og udvikling, som gør det næsten umuligt at arbejde med,« siger Rickard Gustafson, der gerne ser, at han kan lade piloterne arbejde længere om sommeren og holde mere fri om vinteren, for at selskabets udgifter og omkostninger passer bedre sammen.

Trods adskillige henvendelser fra Berlingske er formanden for den danske pilotforening, Niels Møller, ikke vendt tilbage. Berlingske har været i kontakt med sekretariatet i Dansk Pilotforening, men her henvises der til Niels Møller. Derfor har det ikke været muligt at få at vide, hvordan de danske piloter forholder sig til SAS-ledelsens krav.

sas

Historien viser, at når SAS forhandler med dets allerede hårdt prøvede medarbejdergrupper, så kan det ende i arbejdsnedlæggelser og flyaflysninger. Det seneste rigtigt store slag var i 2012, hvor Gustafson også satte kniven for struben af de ansatte i kampen for selskabets overlevelse.

»Vi skal være et selskab, der rent faktisk overlever i den nuværende konkurrencesituation. Så godt som al tilvækst, der har været af flysæder i Skandinavien de sidste fem-seks år, kommer fra selskaber med andre forretningsmodeller end vores,« siger Gustafson.

Overenskomstens krav til hotelovernatning til piloterne er meget dyr for SAS. Pilotforeningerne skal godkende alle hoteller, der kan bruges.

»Hotelaftalen gør, at vi ikke kan få de bedste priser, fordi det er så reguleret, hvilke hoteller vi kan vælge. Der er krav om, at der på hver destination skal være et hotel i lufthavnen og et i centrum. Hotellet skal svare til første klasse ifølge skandinavisk standard. Der er et antal sider, som beskriver krav til hotellets standard i detaljer, hvor skal det ligge, hvor mange restauranter skal der være i nærområdet, og om muligt skal der være shoppingmuligheder i gåafstand fra hotellet,« siger Gustafson, der ikke vil kommentere, hvordan forhandlingerne med piloter går, men siger kortfattet:

»Jeg synes, vi har en god og konstruktiv dialog med vores pilotforeninger.«

SAS-chefen peger desuden på, at SAS har oplevet på forhånd at måtte droppe muligheden for at ekspandere og flyve nye destinationer, fordi den ufleksible pilotaftale gjorde det svært at nå til enighed. Det var da SAS på et tidspunkt havde mulighed for at forlænge leasingen af nogle Airbus 340-fly, som er langdistancefly.

PIX-SAS

SAS forhandlede med piloterne i flere måneder, men parterne kunne ikke blive enige om hvor mange piloter, der skulle være med på de eventuelle nye ruter, hvor mange overnatninger piloterne skulle have ude, og imens mistede SAS muligheden for at forlænge leasingen af flyene og dermed også muligheden for at åbne visse nye langdistanceruter.

 

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen