Berlingske Business
17:42

SAS tjener færre penge per fløjet kilometer

SAS
Der kommer flere passagerer til hos SAS, men omsætningen falder per fløjet kilometer. Foto:

Der kommer flere passagerer til hos SAS, men omsætningen falder per fløjet kilometer.

Mens luftfartsselskabet SAS fortsætter med at skrue op for antallet af flyafgange og passagerer, halter det med at få indtjeningen til at følge med.

SAS transporterede 2,5 millioner passagerer i maj, hvilket var 6,6 procent flere end i samme måned året før.

Men SAS' trafiktal viser samtidig, at selskabets omsætning per kilometer, som passagererne tilbagelagde i flyene, falder. Den såkaldte yield faldt seks procent, siger SAS' topchef, Rickard Gustafson.

»Efterspørgslen på det skandinaviske marked øges, men på grund af øget kapacitet og lavere brændstofpriser er SAS' yield faldet mere end forventet. Markedsudviklingen viser derfor nødvendigheden af fortsat at effektivisere SAS for at bevare vores konkurrencekraft,« siger topchefen i en meddelelse.

CHINA-ECONOMY-AVIATION-BOEING-FILES

SAS havde i maj en stigning i passagertrafikken målt på antal fløjne passagerkilometer (RPK) på 11,3 procent i forhold til samme måned af 2015.

Væksten var størst på de interkontinentale ruter til og fra Asien og USA, hvor trafikken steg med 31 procent som følge af flere afgange og nye destinationer som Los Angeles, Boston og Hongkong.

Luftfartsselskabets sædekapacitet steg med 9,5 procent, hvilket medførte en belægning på 73,4 procent. Belægningsprocenten var uændret i forhold til maj et år tidligere.

SAS

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen, investeringsdirektør i Sampension</p>
Sponseret

Aktiemarkederne ligger historisk set forholdsvis højt. Det afspejler, at det går rigtig godt i den underliggende økonomi, forklarer investeringsdirektør.Arbejdsløsheden er rekordlav i både Japan og US...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen