Berlingske Business
08:09Tyskland: Væksten steg som ventet i tredje kvartal

SAS tilpasser sig kunderne

(STOCKHOLM) Uniclass kan man måske kalde SAS'''' nye Scandinavian Direct system, som blev introduceret i går i Stockholm

og som træder i kraft 1. juni.


I hvert fald forsvinder gardinet i SAS'''' fly, så alle er "i samme båd".

Men det er ikke med SAS'''' gode vilje. Det handler om at bringe SAS tilbage på banen økonomisk. Kunderne i forretningslivet

vil nemlig ikke betale så meget for at flyve mere.


- Tiderne er ikke de samme, som da vi nød at gå rundt og

shoppe i lufthavnen og nyde loungerne. Vores kunder ønsker øget effektivitet og lave priser på korte ruter. Det

har vi set på succes''''en for lavprisselskaber. Og med vores nye koncept kan vi så tilbyde businessclass billetter 30 pct.

under prisen i dag.


Det sagde koncerndirektør Jørgen Lindegaard ved lanceringen af den simplere SAS-rejse. Strejkerne

i København i går betød, at catering på flyet op til mødet i Stockholm var droppet, så der

kun var kaffe og kage. Et varsel på den fremtidige service om bord. Men man mener hos SAS, at kunderne er vant til fast food,

og man har før sammensat fast food-retter men efter en høj standard. Sprit og champagne forsvinder også, men derimod er

der vin og øl.

Først i Norden

- I første række er der tale om indenrigsruter og interskandinaviske ruter,

men vi kommer med flere programmer i efteråret, der også omhandler europæiske ruter. Om gardinet også forsvinder

dér, ved vi ikke i dag - det skal det nordiske koncept vise os. Men vi kan elektronisk placere businessclass-kunder længst

fremme i flyet, og det kan være en løsning, også i Norden, sagde marketingchef Jens Willumsen, SAS.


SAS har

i to år arbejdet med fokusgrupper blandt bl.a. arhvervslivets medarbejdere og top, og det har været medvirkende til det

nye koncepts udformning. Udgangspunktet er, at man selv booker sin billet og check''''er ind (minimum 22 timer før afrejsen) -

på internet.


I lufthavnen bruger man sit EuroBonus-kort eller kreditkort til at gå via sikkerhedskontrol til lounge

og ombordstigning.


- Det vil ikke være nødvendigt at tale med SAS-folk, og bagagen droppes ved særlige områder,

der gøres større, så køer undgås. Vi indleder vores nye koncept i maj, og i juni kommer en ny web-side

som gør det lettere at gennemføre bookningen, siger Jens Willumsen.

Nyt priskoncept

SAS har i en årrække

arbejdet hårdt for at blive lønsomme.


- 2002 er et overgangsår. 2003 er vi lønsomme. Vores nye koncept

hænger sammen med de nedskæringer, som vi har gennemført. Konceptet skal også udnytte medarbejderne mere,

sagde Jørgen Lindegaard.


Der er tale om et nyt priskoncept. Man vil tilbyde fire éndagsbilletter - Daily, Daily

2 med booking to dage før afrejse, Daily 4 - fire dage før og Daily 7 - syv dage før - d.v.s. fuld pris, 10

pct. billigere med fortsat flexibel returrejse, 20 pct. eller 30 pct. billigere billetter, de sidste to uden mulighed for ændringer.

Men fortsat på businessclass.


Priserne på businessclass begynder for en returrejse til Stockholm ved 2.849 kr. for

en billet med 30 pct. rabat i forhold til fullfare på 4.070 kr. man kan stadig købe pensionist-, studie- og andre rabatbilleter

til lavere priser. Nyt er det, at det er i orden at være væk mellem fredag og lørdag og opnå lavprisbilletter.

For privatrejsende kommer produktet weekend, weekend 7 og weekend 14. Fra halv pris til 70 pct. rabat. Pris 1260 kr. til f.eks. Stockholm.


En

ny service er, at SAS kan sende sms-beskeder til kundernes mobiltelefon. Denne service indledes til efteråret.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen