Berlingske Business

SAS-tilbagegang i juni for første gang i fem år

SAS
ARKIVFOTO. Efter fem år med fremgang i juni, falder passagerertallet nu hos SAS. Foto:

Selvom SAS fik solgt otte ud af ti billetter i juni, falder passagerertallet i årets første sommermåned for første gang i fem år.

2,612 millioner passagerer valgte at flyve med SAS i juni måned, og det er 4,2 procent færre samme måned sidste år. Dermed er den positive tendens med fremgang i juni slut for SAS i denne omgang. Medregner man charterpassagerer i SAS-tallene, rejste 2,771 millioner passagerer med SAS, men det er stadig knap fem procent færre end sidste år.

Man skal dog holde sig for øje, at juni 2014 var en særdeles god måned for SAS. Det var således det højest registrerede passagertal siden 2004.

Ser man på hvor langt passagererne fløj i juni år, er der også tilbagegang at spore. Trafikvæksten (det såkaldte RPK) faldt med 3,8 procent i forhold til året forinden. Medregner man charterflyvninger er faldet på 5,2 procent.

Det er ifølge SAS' trafiktal især på de interkontinentale ruter, der er tilbagegang. Det skal ses i lyset af, at Norwegian havde stor fremgang i samme måned, hvor det netop var langdistanceruterne, der gav gevinst.

SAS skriver i en kommentar til junis trafiktal, at de lavere tal skyldes en reduktion i udbudte billetter og en større fokus på omsætningen per fløjet kilometer. SAS advarer samtidig om, at den såkaldte yield, der dækker over omsætningen per fløjet passagererkilometer kan ende med at blive negativ for juni måned. Yield-tallet er altid en måned forsinket.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Venezuela har verdens største oliereserver – og en årlig inflation på 100.000 pct. Hvad er det lige, der sker?For en dansk investor var Venezuela frem til for få år siden interessant, fordi ØK havde s...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen