Berlingske Business

SAS styrker omsætning og overskud

SAS-top forbereder sig på endnu lavere billetpriser
ARKIVFOTO 2010 af SAS-fly- - Se RB 1/8 2016 06.00. Mandag har SAS eksisteret i 70 år. Selskabet kæmper med en abnorm prisudvikling, siger dansk koncerndirektør. (Foto: Henning Bagger/Scanpix 2015) Foto:

SAS lander et bedre 3. kvartal end sidste år. Trods pilotstrejke har SAS styrket sin omsætning og overskud efter skat marginalt.

Omsætningen stiger i SAS’ 3. kvartal til 11.133 millioner svenske kroner i forhold til 10.973 kroner i samme periode sidste år, og overskudsgraden ligger fortsat på 10,4 procent i det pressede skandinaviske selskab. Trods pilotstrejker blev overskuddet forbedret til 805 milioner svenske kroner efter skat mod 800 millioner sidste år.

Det skyldes blandt andet en passagerfremgang og lavere brændstofpriser. At effekten på indtjeningen ikke blev større, kan tilskrives valutaeksponering, påpeger Rickard Gustafson, der er CEO i SAS.

Mellem maj og juli fragtede SAS 8.090.000 passagerer. En betydelig fremgang i forhold til de 7.789.000, der fløj i samme periode sidste år.

Billede

SAS har ellers ikke været et populært selskab blandt investorerne i år. I sommer fejrede SAS, at selskabet har været på vingerne i 70 år, festen bliver spoleret af, at SAS-aktien har tabt 20,49 procent af sin værdi alene i 2016 og er især presset af en overkapacitet af fly på markedet og priskonkurrence fra blandt andre Norske Norwegian.

I forbindelse med rengskabet, meddeler SAS, at virksomheden investerer en halv milliard svenske kroner i hurtigere WiFi og en opgradering af kabinen på kort- og mellemdistanceflåden.

SAS

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Danske pensionsselskaber kan lige nu fortælle om afkast, der ligger og svinger i størrelsesordenen 0-3 pct. Det er langt fra sidste års to-cifrede gevinster, men der er en gode forklaringer på, at afk...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen