Berlingske Business
17:42

SAS slipper for erstatning til kunder efter forsinkelse

SAS fløj 2, 4 millioner passagerer i april, en stigning på 2,
Arkivfoto. Højesteret er fredag kommet frem til et andet resultat end by- og landsret i sag om erstatning til passagerer.  Foto:

Højesteret er fredag kommet frem til et andet resultat end by- og landsret i sag om erstatning til passagerer.

En flok flypassagerer får ikke kompensation, efter at deres flyrejse med SAS fra København til Washington blev forsinket med 3 timer og 43 minutter.

Det oplyser Højesteret.

I både by- og landsretten var passagererne ellers blevet tilkendt erstatning på over 100.000 kroner, fordi deres fly blev forsinket på grund af et uvejr med mange lyn.

Egentlig skulle de være landet i den amerikanske hovedstad klokken 15 lokal tid 13. september 2013. Men det skete først cirka fire timer senere.

Forsinkelsen på turen skyldtes, at der på en flyvning dagen før på samme rute var opstået problemer. På grund af heftigt uvejr med mange lyn blev maskinen omdirigeret til Philadelphia.

I fredagens afgørelse fra Højesteret lagde retten vægt på, at det var usædvanlige omstændigheder, der førte til, at flyet landede i Philadelphia 12. september 2013.

Sagen blev afgjort på baggrund af EU-regler.

TW

De siger, at selskaber skal betale for forsinkelser på tre timer og mere - med mindre de kan undskylde sig med "usædvanlige omstændigheder", og det var netop, hvad der var tale om i dette tilfælde.

Desuden mener retten, at SAS gjorde, hvad selskabet kunne for at undgå forsinkelsen.

»Højesteret frifandt herefter flyselskabet for passagerernes krav om kompensation,« står der i afgørelsen.

I byretten og landsretten blev de 24 passagerer hver tilkendt en kompensation på 600 euro, hvilket i alt svarer til 107.464 kroner. Ifølge Ekstra Bladet var der tale om en gymnasieklasse.

Sidste år fik SAS også medhold i en sag i landsretten. Otte passagerer var af byretten blevet tilkendt i alt cirka 15.000 kroner, men selskabet blev frifundet.

Her drejede det sig om en flyvning fra København til Birmingham, hvor de rejsende kom frem seks timer for sent.

En fugl var røget ind i flyets ene motor tidligere på morgenen under indflyvning til Kastrup, og derfor skulle flyet repareres.

Spørgsmålet var, om selskabet gjorde nok for at skaffe et erstatningsfly. Nej, mente byretten - men landsretten havde den modsatte opfattelse.

SAS

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen, investeringsdirektør i Sampension</p>
Sponseret

Aktiemarkederne ligger historisk set forholdsvis højt. Det afspejler, at det går rigtig godt i den underliggende økonomi, forklarer investeringsdirektør.Arbejdsløsheden er rekordlav i både Japan og US...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen