Berlingske Business

SAS ser dyrere billetter på grund af ekstra brændstofregning

vito SAS fly A340
Foto:

Ifølge SAS vil udgiften til brændstof stige markant og kan komme til at koste selskabet mellem 1,5 til 2 mia. svenske kroner. Derfor siger SAS nu, at det er forbrugerne, der kommer til at kompensere for dele af ekstraregningen.

Det skriver Dagbladet Børsen.

I selskabets regnskab for tredje kvartal, der blev offentliggjort i fredags, fremlagde SAS planerne om, at flypassagerne kommer til at betale for de stigende brændstofudgifter i de kommende år.

- Så markante stigninger i branchens udgifter vil også betyde justeringer af priser for hele branchen, siger koncerndirektør i SAS, Lars Sandahl Sørensen, til Børsen.

SAS arbejder på at reducere sine omkostninger og har oprettet et spareprogram, der skal reducere omkostningerne med op mod 3 mia. svenske kroner frem mod 2020. Der regnes med, at selskabet kan spare 700 mio. svenske kroner i år, siger Lars Sandahl Sørensen.

Men ifølge direktøren er spareplanen ikke nok til at dække den store ekstraregning.

I sit regnskab gør SAS det klart, at konkurrencesituationen i industrien er ekstremt hård, og derfor er selskabet nødsaget til at indregne kundernes reaktion på prisstigningerne. Yderligere skriver selskabet, at de er nødt til at holde øje med konkurrenterne, og om de vælger at ignorere de stigende udgifter for at få en større markedsandel.

SAS kan endnu ikke sige, hvor meget der skal hentes via højere prisstigninger, siger Lars Sandahl Sørensen til Børsen.

 

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Venezuela har verdens største oliereserver – og en årlig inflation på 100.000 pct. Hvad er det lige, der sker?For en dansk investor var Venezuela frem til for få år siden interessant, fordi ØK havde s...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen