Berlingske Business
17:13Mærsk-aktier sank til bunds i rødt C20

SAS sælger ud af gyldne landinger

fly
ARKIVFOTO 2009 af SAS-fly. (Foto: Steffen Ortmann/Scanpix 2017) Foto:

Det skandinaviske luftfartsselskab SAS sælger to af sine landingsrettigheder i London Heathrow og forbedrer sit regnskab med 75 mio. dollar.

SAS har solgt to af sine såkaldte slots - landingsrettigheder - i Londons Heathrow lufthavn, og indtægten vil slå igennem i regnskabet for årets andet kvartal med 75 millioner dollar svarende til cirka 517 millioner danske kroner.

Det oplyser selskabet i en meddelelse.

SAS er stadig det sjette største flyselskab målt på afgange i London Heathrow, selv om antallet af starter efter dette salg nu er nede på 17 daglige. Men som en del af aftalen kan SAS fortsætte med at bruge de to solgte afgange i op til tre år.

Tirsdag: SAS

SAS har planer om at opretholde sin samlede kapaciteten på afgange til og fra London Heathrow ved at skaffe flere sæder gennem brug af større fly på de resterende afgange.

Det er ikke første gang, SAS sælger ud af selskabets lufthavnsadgange. I februar 2015 solgte selskabet ligeledes to af sine slots i Heathrow - dengang med en effekt i regnskabet på kun 60 millioner dollar.

Heathrow er en af de travleste lufthavne i Europa, og det er samtidig en af de lufthavne, hvor start- og landingsrettighederne er dyrest. Andre selskaber som eksempelvis italienske Aliitalia har også tidligere solgt slots for store millionbeløb.

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen