Berlingske Business

SAS' passagertrafik steg markant i januar

Medie: SAS opretter baser i Spanien og England
ARKIVFOTO 2012 af SAS-fly (Foto: Jeppe Bjørn Vejlø/Scanpix 2017) Foto:

SAS opnåede i januar en stigning i passagertrafikken målt på antal fløjne passagerkilometer (RPK) på 20,5 pct. i forhold til samme måned af 2016.

Det viser SAS' egne tal for flytrafikken eksklusive charterflyvninger, der er offentliggjort tirsdag formiddag.

Luftfartsselskabets sædekapacitet (ASK) steg med 11,3 pct. i måneden, hvilket medførte en kabinefaktor (belægning) på 69,0 pct. Belægningsprocenten var 5,3 pct.point højere end i januar et år tidligere.

SAS transporterede 1,93 mio. passagerer i januar, hvilket var 9,8 pct. flere end i samme måned året før.

RG

Den valutajusterede yield, der dækker over omsætningen per fløjet passagerkilometer, faldt til gengæld med 11 pct. i januar og har dermed ramt historisk lave niveauer, oplyser SAS.

Og det kommer til at ramme indtjeningen i flyselskabets første kvartal 2016/17.

»Selv om efterspørgslen er voksende, er forretningsklimaet mere udfordrende med en yield på historisk lave niveauer. En af faktorerne bag den faldende yield er den introducerede luftfartsskat i Norge. Derudover er brændstofpriserne stigende sammenlignet med sidste år, kombineret med en ikke favorabel udvikling i dollar mod den svenske krone, som vil have en betydelig negativ effekt på SAS' indtjening i første kvartal af regnskabsåret 2016/17,« skriver SAS i en meddelelse.

Tirsdag - Norwegian

Med trafiktallene for januar står det samtidig klart, at det norske lavprisflyselskab Norwegian nu er større end SAS målt på antallet af passagerer, hvis man sammenlægger tallene for de seneste 12 måneder.

Her har SAS transporteret 29,5 mio. passagerer, mens Norwegian har haft 29,7 mio. passagerer med om bord.

Tirsdag: SAS

 

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Danske pensionsselskaber kan lige nu fortælle om afkast, der ligger og svinger i størrelsesordenen 0-3 pct. Det er langt fra sidste års to-cifrede gevinster, men der er en gode forklaringer på, at afk...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen