Berlingske Business

SAS overvejer at etablere billige baser i udlandet

Billede
Foto:

SAS kan være på vej til at kopiere en del af lavprisselskabernes succesrige forretningsmodel.

Flyselskabet er så hårdt presset af konkurrenterne, at ledelsen overvejer at etablere en eller flere baser uden for Skandinavien, hvor omkostningerne er markant lavere.

Det skriver Finans.

En sådan manøvre kan føre til, at der skæres arbejdspladser i Skandinavien, og derfor kan den medføre alvorlige konflikter med de faglige organisationer.

Mandag - lufthavn

Koncernchef Rickard Gustafson skrev for få uger siden en intern meddelelse til medarbejderne, hvor han gjorde det klart, at SAS vurderer nye måder at operere på, inklusiv en mulig lancering af en driftstilladelse uden for Skandinavien.

SAS offentliggør i næste uge sit årsregnskab, og selskabet ønsker derfor ikke at kommentere overvejelserne over for Finans.

SAS SAS leverer igen overskud

Ærkerivalen Norwegian har allerede flere baser uden for Skandinavien, hvor det norske lavprisselskab benytter piloter og kabinepersonale ansat på kontrakter i Storbritannien, Spanien og andre lande, hvor lønninger og skattetryk er markant lavere end i Skandinavien.

Ryanair, Easyjet og andre discountoperatører anvender samme model, og det er stærkt medvirkende til, at deres omkostninger er markant lavere end SAS'.

Det er SAS nødt til at reagere på, vurderer Jacob Pedersen, der er aktieanalysechef i Sydbank.

17BUSeasyjet-151856.jpg

- Indtjeningen er under pres, og det vil blive forstærket i 2017. Det er afgørende for selskabet, at man følger standarderne i luftfarten, når det gælder måden at organisere sig på, siger Jacob Pedersen til Finans.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen