Berlingske Business

SAS overrasker analytiker: Bedste regnskab i lang tid

Buscation my friend
Arkivfoto. En god sommer med pæn passagervækst har været medvirkende til, at SAS er godt på vej til at overgå sidste års overskud. Foto:

Sydbanks analysechef kan ikke huske et mere overraskende SAS-regnskab end det, der er præsenteret tirsdag.

En god sommer med pæn passagervækst har været medvirkende til, at SAS er godt på vej til at overgå sidste års overskud.

Det fremgår af selskabets regnskab for tredje kvartal, som er offentliggjort tirsdag.

Det overrasker Jacob Pedersen, der er aktieanalysechef hos Sydbank, og som har fulgt selskabet i en lang årrække.

Han kalder over for Ritzau Finans dagens tal for den største positive SAS-overraskelse i lang tid.

04BUSKabinepersonalet-i-SAS.jpg

SAS kom ud af tredje kvartal af sit forskudte regnskabsår 2016/17 med et overskud før skat og engangsposter på 1863 millioner kroner.

Det var nogenlunde, som Jacob Pedersen forventede det.

»På omkostningssiden ligger SAS så noget under det, jeg havde regnet med«.

»Det handler blandt andet om, at personaleomkostningerne og brændstofomkostningerne er lavere, end jeg forudså, og så er effekten af SAS' spareprogram en spids større,« siger han til Ritzau Finans.

SAS opjusterer forventningerne til hele 2016/17 og forudser nu, at overskuddet før skat og engangsposter bliver højere end de 939 millioner svenske kroner, der blev tjent i 2015/16.

SAS-aktien er efter knap en times handel steget med syv procent på fondsbørsen i København.

18BUStil-bm-f-business-SAS-.jpg

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen