Berlingske Business
17:02ISS' store ordre trækker C20 op i pænt plus

SAS: Overkapacitet i særligt København rammer billetpriserne

SAS øger overskuddet trods benhård konkurrence SAS-RESULTS/
SAS trafiktal for september var påvirket af et kæmpe prispres på alt europæisk trafik, og det skyldes en enorm overkapacitet på markedet. Foto:

SAS trafiktal for september var påvirket af et kæmpe prispres på alt europæisk trafik, og det skyldes en enorm overkapacitet på markedet.

Sådan lyder forklaringen fra Lars Sandahl Sørensen, SAS? koncerndriftsdirektør, efter selskabets trafiktal for september blev offentliggjort fredag.

Tallene viste blandt andet, at billetprisudviklingen, også kaldet yield, der dækker over omsætningen per fløjet passagerkilometer, er faldet med 8 pct. i september. Og ifølge Lars Sandahl skyldes det især, at der er for mange flyselskaber, der flyver på de samme ruter.

»Det betyder, at priserne næsten bliver urealistiske i forhold til, hvad det koster at operere, ikke bare for SAS, men for alle flyselskaber.«

»Det vil sige, at der er en del selskaber, der ligger og flyver rundt, uden at de dækker deres omkostninger,« siger koncerndriftsdirektøren til Ritzau Finans.

SAS-top forbereder sig på endnu lavere billetpriser

Ifølge Lars Sandahl Sørensen er København en af de destinationer, der især er mærket af overkapaciteten.

»Væksten af lavprisselskaber i København er markant, og der er stort set ikke et europæisk lavprisselskab, der ikke flyver fra København«, forklarer han og tilføjer:

»Kigger du på andre europæiske destinationer som for eksempel Frankfurt eller Schiphol i Amsterdam, så vil du se, at andelen af lavprisselskaber er væsentlig lavere.«

SAS øger overskuddet trods benhård konkurrence til bm f busine

Og han venter ikke, at den pressede konkurrencesituation vil ændre sig lige foreløbig.

»Der er ingen tvivl om, at der vil være et ret stort yield-pres fremadrettet. Og derfor er der tre ting, der er vigtige at gøre.«

»Vi skal blive ved med at arbejde på at forenkle vores virksomhed blandt andet ved sælge de dele af virksomheden fra, som vi ikke selv skal operere. Og så skal vi fortsætte med at reducere vores omkostninger og lave investeringer i de produkter, som kunderne sætter pris på, som eksempelvis nye ruter og digitale løsninger«, konstaterer Lars Sandahl Sørensen.

 

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kommenteres og debateres via Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen, investeringsdirektør i Sampension</p>
Sponseret

Aktiemarkederne ligger historisk set forholdsvis højt. Det afspejler, at det går rigtig godt i den underliggende økonomi, forklarer investeringsdirektør.Arbejdsløsheden er rekordlav i både Japan og US...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen