Berlingske Business

SAS opgiver at sælge aktiviteter i store lufthavne

Luftfartsselskabet SAS opgiver at frasælge serviceaktiviteter på landjorden i tre skandinaviske lufthavne.

København: Det panskandinaviske luftfartsselskab SAS kommer ikke til at sælge sin forretning inden for servicering af fly i Skandinaviens tre største lufthavne. Det var ellers planen under det pressede selskabs strategi.

Der er tale om såkaldte "ground handling"-aktiviteter, hvilket dækker over servicering af fly i lufthavne. Det kan være check in, transport af fly og rengøring.

SAS har været i forhandlinger med selskabet Aviator om at overdrage sine operationer og dermed outsource området.

- SAS har besluttet at fastholde sine ground handling-aktiviteter i de største lufthavne. I de seneste år har SAS implementeret et stort strømligningsprogram i ground handling og har outsourcet en stor del af forretningen.

- Det har reduceret omkostningerne med 300 millioner svenske kroner de sidste to år, skriver SAS i en fondsbørsmeddelelse.

Mens SAS fortsat overvejer at overdrage aktiviteterne i lufthavnen Göteborg og Malmø, beholder selskabet dem i København, Oslo og Stockholm.

- SAS og Aviator har konkluderet, at de kommercielle kriterier ikke er til stede, for at det giver mening at overdrage aktiviteterne i de største lufthavne.

- Digitalisering vil give mulighed for yderligere strømlining og forbedringer inden for området. Der mener SAS bedst kan opnås internt, skriver luftfartsselskabet.

I de første tre måneder af SAS' regnskabsår, der løber fra november til og med januar, omsatte SAS for 8,3 milliarder svenske kroner. Det resulterede i et nettoresultat på minus 246 millioner svenske kroner.

SAS har i årevis gennemført spareprogram efter spareprogram og frasalg efter frasalg for at gøre forretningen mere effektiv og konkurrencedygtig i et marked, hvor lavprisselskaber har sat alle etablerede aktører under et gevaldigt pres.

/ritzau/

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen