Berlingske Business

SAS om nye baser: Vi skal stadig flyve fra Skandinavien

SAS-RESULTS/
ARKIVFOTO Foto:

SAS vil kigge på, om man kan flytte afgange til udlandet. Men der er fortsat brug for de nuværende baser.

København. Selv om SAS skulle gøre alvor af hensigten om at opretter baser i udlandet, betyder det ikke automatisk en lukning af de eksisterende.

Det siger SAS-direktør Rickard Gustafson på en telefonkonference, efter at selskabet har aflagt regnskab for 2015/16.

Han understreger, at hovedparten af selskabets flyvninger vil være uberørte af en eventuel udflytning.

14BUSSAS-153643.jpg

Men hvis man skal konkurrere om det voksende antal kunder, der tager på ferie- og fritidsrejser i Europa, skal omkostningerne på disse ruter længere ned.

»Vi kommer stadig til at flyve fra Skandinavien. Det er vi nødt til for at kunne tilbyde kunderne en effektiv flyveplan.«

»Men vi skal se på, om vi ikke kan vende nogle af flyvningerne rundt,« siger han.

En base defineres som det sted, hvor flyene overnatter, og hvor personalet stiger om bord på en ny arbejdsdag.

Beliggenheden af baserne har betydning for, hvilken overenskomst de ansatte skal arbejde under.

Og et simpelt gennemsnit af arbejdsgiverudgifterne i de skandinaviske lande giver en timeløn på 43 euro mod 25 euro i gennemsnit i EU-landene.

SAS flyver igen med massivt underskud SAS-RESULTS/

Derfor har SAS givet sig selv tid til at regne på, om der er penge at spare ved at oprette nye baser.

»Vi bruger første halvdel af 2017 på at lave en plan for fremtiden,« siger Rickard Gustafson.

Han siger videre, at der formentlig vil gå et sted mellem 12 og 15 måneder, før man kan tage eventuelle nye baser i brug.

SAS SAS SAS leverer igen overskud

NEPAL-AIR

Billede

 

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen