Berlingske Business

SAS om aflysninger: Driften bliver normal over sommeren

Et fly fra det konkursramte flyselskab Cimber Sterling bugseres
SAS mangler uddannede piloter til 12 jetfly i Cimber, fordi der mangler godkendte instruktører til den pågældende flytype. Foto:

Mangel på uddannede piloter til Cimber-fly giver aflysninger hos SAS. Driften ventes normal over sommeren.

De flere hundrede aflyste flyafgange hos luftfartsselskabet SAS over de kommende måneder skyldes en fejlvurdering af den stærke ekspansion i forbindelse med overtagelsen af datterselskabet Cimber.

Det siger SAS' driftsdirektør, Lars Sandahl Sørensen, i et interview med branchemediet Stand By, efter det er kommet frem, at SAS blive nødt til at aflyse 766 afgange fra begyndelsen af februar og frem til midten af maj. Årsagen er mangel på trænede piloter.

SAS flyver sorte tal hjem i stærkt andet kvartal Ryanair taber

- Det lyder så drastisk med de store tal, men det er dog klart under en enkelt procent af vores trafik, der berøres. Vi skal hen over sommeren, før vi har nået det optimale, siger han til Stand By.

Lars Sandahl Sørensen erkender, at SAS "kunne have gjort det bedre". Men han mener ikke, det giver mening at forsøge at placere ansvaret hos enten SAS eller Cimber.

- Når man har mere end 400 piloter på vej gennem systemet, kan der ske fejlvurderinger. Men der er ét sted, hvor vi aldrig accepterer fejl. Det er, når det gælder sikkerhed. Derfor ændres der intet på krav til uddannelse og prøveforløb, siger han.

SWEDEN-TRANSPORT/

Aflysningerne kommer ifølge et andet branchemedie, check-in.dk, til at ramme omkring 10.000 passagerer, der allerede har booket billet.

SAS gør alt for at hjælpe passagerne til færrest mulige gener, siger Lars Sandahl Sørensen til Stand By.

SAS mangler uddannede piloter til 12 jetfly i Cimber, fordi der mangler godkendte instruktører til den pågældende flytype.

SAS leverer igen overskud

Aflysningerne rammer primært de nordeuropæiske ruter, hvor det især er weekendafgange samt ruter med natstop, der vil blive berørt, skriver check-in.dk.

Den akutte pilotmangel er opstået, som følge af at SAS oprindeligt flyttede selskabets piloter med over til Cimber, da man overtog selskabet i begyndelsen af 2015.

Siden fik SAS behov for selv at øge bemandingen på egne flyvninger, hvorfor piloterne blev trukket tilbage i moderselskabet.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Danske pensionsselskaber kan lige nu fortælle om afkast, der ligger og svinger i størrelsesordenen 0-3 pct. Det er langt fra sidste års to-cifrede gevinster, men der er en gode forklaringer på, at afk...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen