Berlingske Business
18:04Britisk modekoncern i frit fald efter triste salgstal

SAS og Norwegian i amerikansk lobbykamp

20BUS20150714-153750-3.jpg
Et fly fra hhv. SAS og Norwegian står parkeret side om side i lufthavnen i Oslo, men i luften er der kold luft mellem selskaberne. SAS arbejder efter Norwegians mening sammen i en alliance for at forhindre, at Norwegian får en amerikansk flyvetilladelse. Arkivfoto: Fredrik Varfjell/NTB

I næsten to år har Norwegian forsøgt at få amerikansk flyvetilladelse til sit irsk-registrerede datterselskab, men møder massiv modstand fra amerikanske flyselskaber, fagforeninger og SAS, der sideløbende selv åbner nye ruter og sætter schweizisk flyselskab til at flyve en af dem.

Siden begyndelsen af 2014 har flyselskabet Norwegian kæmpet en ulige kamp i Washington D.C. mod en alliance af fagforeninger, amerikanske flyselskaber og europæiske konkurrenter. Norwegian forsøger at få amerikansk flyvetilladelse til sit datterselskab Norwegian Air International, men møder massiv lobbymodstand i den amerikanske hovedstad.

Modstanden kommer blandt andet fra SAS, der i et høringssvar til det amerikanske Department of Transportation (det amerikanske transportministerium, red.) argumenterer for, at Norwegian Air International skal nægtes flyvetilladelse, fordi de udelukkende flyver under det irske bekvemmelighedsflag for at kunne nyde godt af Irlands lempelige arbejdsmarkedsregler.

Interview med Norwegians adm. direktør, Bjørn Kjos:

20BUSBjoern-Kjos#2.jpg

Det sker blandt andet, fordi Norwegian med et irsk datterselskab kan flyve mellem Skandinavien og USA med besætning fra et helt tredje land. Det afviser Norwegian dog er planen.

»Det er Davids kamp mod Goliat. Vi er oppe mod store kræfter, der hver især har langt flere ressourcer end os. Men argumenterne holder ikke, og derfor må de nøjes med at trække det i langdrag i stedet for at afvise Norwegians ansøgning«

John Byerly, Norwegians amerikanske rådgiver
DEL CITAT

Sideløbende med den argumentation har SAS annonceret en ekstra afgang mellem København og New York, som skal flyves af den schweiziske underleverandør PrivatAir, der ikke har overenskomst med de ansatte, der ifølge et interview med branchemediet Check-in kommer fra 35 forskellige lande, og som bruger tyske eller schweiziske ansættelseskontrakter, alt efter hvad der bedst kan betale sig. Næste år skal samme leverandør bruges på en ny rute til Boston.

»Fordelen er, at vi kan lave win win-situationer, der bringer vores lønomkostninger ned ved effektivt at lege med skattereglerne i Europa. Hvilken som helst gevinst vi kan få kollektivt fra skattemyndighederne, kan vi dele,« siger PrivatAirs adm. direktør, Greg Thomas, til Check-in.

Hos SAS fastholder man kritikken af Norwegians planer med det irske datterselskab og afviser samtidig, at man kan sammenligne med arrangementet med PrivatAir.

Et ræs mod bunden

»Det er en del af Norwegians forretningsmodel at shoppe rundt i Europa for at omgå national lovgivning. Det skaber ulige konkurrencevilkår og et ræs mod bunden i vilkårene for de ansatte. Vi kan ikke gøre det samme i SAS, men vi mener også, det er forkert. Man konkurrerer ikke på, hvem der er bedst til at drive luftfart, men på hvem der udnytter smuthuller i reglerne,« siger Lars Wigelstorp Andersen, direktør for public affairs i SAS.

Interview med koncerndirektør i SAS, Lars Sandahl Sørensen:

20BUSLars-Sandahl-Soerensen.jpg

Han mener, at Norwegians irske datterselskab er en trojansk hest, der skal gøre det muligt for Norwegian at hyre eksempelvis thailandske ansatte til at flyve på ruter mellem Skandinavien og USA.

»Vores arrangement med PrivatAir kan slet ikke sammenlignes. Vi har ikke hyret dem på grund af lavere omkostninger, men fordi de havde et fly, der kunne flyve længere end vores egne, hvilket var nødvendigt på ruten mellem Stavanger og Houston. Ruten er nu lukket, men aftalen med dem gjaldt i tre år, og derfor bruger vi dem nu på denne rute,« siger han.

Norwegians ansøgning har mødt massiv modstand i USA, hvor flyselskaber og fagforeninger gør fælles front mod det norsk-irske datterselskab. Der er brugt millioner af kroner på helsides avisannoncer og store plakater på metrostationer nær den amerikanske kongres, og sideløbende har lobbyindsatsen over for de amerikanske politikere været intens.

Langtrukken proces

Resultatet er, at ansøgningen, der normalt tager et par måneder, i Norwegians tilfælde nu har været parkeret i Department of Transportation i knap to år, og det er uhørt, mener Norwegians amerikanske rådgiver, John Byerly.

»Det er Davids kamp mod Goliat. Vi er oppe mod store kræfter, der hver især har langt flere ressourcer end os. Men argumenterne holder ikke, og derfor må de nøjes med at trække det i langdrag i stedet for at afvise Norwegians ansøgning,« siger han.

SAS/

Ventetiden har været så lang, at både EUs bureaukrater og den irske transportminister har protesteret over sagsbehandlingstiden. Ifølge en aftale mellem EU og USA skal den ene part nemlig godkende et flyselskab, hvis den anden part har sagt god for dem.

Berlingske Business har uden held forsøgt at få en kommentar til denne artikel fra PrivatAir og det amerikanske transportministerium.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

Sampensions kunder kan glæde sig over et godt afkast for 2017.”En typisk kunde i vores markedsrenteprodukt opnår et afkast i år på omkring 8 pct., og det er meget højere, end hvad man kunne forvente v...

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen