Berlingske Business

SAS og flere flyselskaber risikerer stor kartelbøde fra EU

Oliepris og prispres rammer SAS hårdt SAS leverer igen overskud
ARKIVFOTO: SAS kan sammen med en stribe andre europæiske luftfartsselskaber risikere at løbe ind i en samlet bøde på 800 mio. euro i en gammel EU-sag. Foto:

SAS kan sammen med en stribe andre europæiske luftfartsselskaber risikere at løbe ind i en samlet bøde på 800 mio. euro i en gammel EU-sag.

SAS kan sammen med en stribe andre europæiske luftfartsselskaber risikere en bøde på 800 mio. euro i en gammel EU-sag.

EU's konkurrencekommissær, Margrethe Vestager, kigger ifølge Bloomberg News igen på en sag om kartelvirksomhed med adskillige år på bagen.

Ifølge Bloomberg News' kilder er der forsøgt at lave et forlig med de i alt 11 flyselskaber, men parterne er ikke nået til enighed.

Sagen stammer tilbage fra 2010, hvor EU-Kommissionen vurderede, at flyselskaberne havde koordineret priser på fragtservices i Europa gennem seks år og pålagde bøder på cirka 800 mio. euro.

Norwegian Fyldte fly sikrer Norwegian fordobling på bundlinjen

Afgørelsen blev indbragt til EU-Domstolen, som i 2015 valgte at give flyselskaberne medhold.

Årsagen var, at kommissionens afgørelse på en række punkter var selvmodsigende, og at den gik alt for vidt i forhold til de beviser, der rent faktisk var fundet.

Ifølge Bloomberg News gør flere af disse argumenter sig fortsat gældende, og sagen kan risikere at trække ud i flere år, hvis den skal igen skal en tur gennem retssystemet.

SAS' andel af bøden lød på 70,2 mio. euro - svarende til cirka 500 mio. kr. Den største bøde blev tildelt Air France-KLM på 310 mio. euro, mens IAG - der blandt andet ejer British Airways - fik en bøde på 104 mio. euro.

SWEDEN STRIKE PILOTS

Efter kendelsen i 2015 valgte SAS at indtægtsføre de 70,2 mio. euro i andet kvartal 2015/2016, da de tidligere var blevet sat af til eventuel betaling.

På daværende tidspunkt lød det dog også, at muligheden for en ny afgørelse fra EU-Kommissionen var tilstede.

SAS oplyser, at det efter den oprindelige afgørelse i 2010 sammen med flere af de øvrige flyselskaber i sagen er blevet mødt af krav i en række civile søgsmål i Storbritannien, Holland og Norge.

»SAS er i øjeblikket ved at vurdere konsekvensen af enhver ny afgørelse fra EU-Kommissionen. SAS bestrider sit ansvar i alle disse sager.«

»Ufordelagtige afgørelser i disse sager kan have en betydelig negativ finansiel effekt for SAS«, skriver flyselskabet i en skriftlig kommentar.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Venezuela har verdens største oliereserver – og en årlig inflation på 100.000 pct. Hvad er det lige, der sker?For en dansk investor var Venezuela frem til for få år siden interessant, fordi ØK havde s...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen