Berlingske Business

SAS og andre flyselskaber i Europa taber stort på strejker

SAS præsenterer årsregnskab
(Arkivfoto: Mads Claus Rasmussen/Ritzau Scanpix) Foto:

Flere flyselskaber er ramt af strejke - heriblandt SAS og Norwegian, og det kan koste flyselskaberne et tocifret millionbeløb, mener eksperter.

Det skriver Dagbladet Børsen.

Der har i årets seks første måneder været 29 strejkedage blandt flyselskaberne på tværs af Europa.

Hos SAS, der ligeledes er ramt af strejke, fortæller flyselskabets kommunikationschef, Knut Morten Johansen, at SAS ikke er tilfreds, når flyene er forsinkede. Det er især trafikregulering over centrale dele af Europa, der har skabt forsinkelser, fortsætter kommunikationschefen.

SAS' punktlighed falder på grund af strejkerne. John Grant, der er luftfartsekspert og direktør i JG Aviation Consultants, fortæller, at punktligheden måles ved andelen af fly, der ankommer højst 15 minutter efter tidsplanen og tilføjer, at SAS' punktlighed lå i juni i år på 74 pct., hvor den normalt ville ligge over 80 pct.

»Strejke blandt flyveledere i Sydeuropa og generel underbemanding blandt flyveledere har påvirket flytrafikken hidtil i år. Det er en uholdbar situation, som påvirker passagerernes rejseplaner og flyselskabernes økonomi negativt,« siger Lasse Sandaker-Nielsen, der er kommunikationschef i Norwegian, til Børsen.

Det er svært at sige, hvad konsekvenserne af strejkerne bliver for flyselskaberne, mener Jacob Pedersen, der er aktieanalysechef i Sydbank. Jacob Pedersen vurderer dog, at der for mange af de påvirkede flyselskaber er tale om udgifter i en tocifret millionklasse i første halvår og tilføjer, at det er noget, som flyselskaberne kommer til at mærke i regnskaberne på omkostningerne.

Hans Jørgen Elnæs, der er flyanalytiker hos Winair, vurderer også, at SAS' omkostninger til kompensationer vil ligge i niveauet 10 til 15 mio. kr., mens omkostningerne for Norwegian estimeres til 5 mio. kr.

/ritzau/FINANS

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Venezuela har verdens største oliereserver – og en årlig inflation på 100.000 pct. Hvad er det lige, der sker?For en dansk investor var Venezuela frem til for få år siden interessant, fordi ØK havde s...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen