Berlingske Business

SAS' nye fly giver besparelse på 500 millioner

pix_SAS
Overskrift
SAS' kommende Airbus 350'ere kan flyve markant længere på literen end de nuværende langdistancefly. Foto:
 

Når de kommende nye langdistance-fly bliver en del af flyflåden, har SAS udsigt til en årlig brændstofbesparelse på 500 millioner kroner. Det viser selskabets egne beregninger.

Der er udsigt til en markant reduktion i brændstofbudgettet, når SAS modtager de langdistancefly, det skandinaviske flyselskab netop har bestilt.

Ifølge SAS' egne beregninger bliver der tale om en årlig besparelse på brændstof på 500 millioner kroner. Det skriver branchesitet check-in.

De fly SAS i dag bruger på sine lange flyvninger er produceret i årene fra 2001 til 2003, så de har efterhånden en del år på bagen og matcher ikke helt de seneste års teknologiske udvikling i branchen.

Men i perioden fra 2015 til 2018 vil 12 nye Airbus-fly - hvis alt går efter planen - lande i SAS' flyhangar, heraf er de otte A350'ere og fire 330'ere.

Og det er særligt de nye højteknologiske Airbus A350-fly, der med en avanceret aerodynamik, vægt og motorkraft markant vil ændre den måde, SAS opererer i dag. 

Markant lavere brændstofforbrug

Den nye A350 bruger - ifølge de oplysninger check-in har fået fra SAS - i gennemsnit 33 procent mindre brændstof end de A340-fly, SAS bruger i dag. Der er tale om en brændstofbesparelse på cirka 21 procent i forhold til de nuværende A330'ere i flåden.

Derudover regner SAS også med at kunne spare udgifter på en lang række andre punkter, herunder vedligeholdelse, besætning, catering, navigation - og lufthavnsafgifter.

»Vi forventer en samlet besparelse på 18 procent på vores direkte operationelle omkostninger, når vi kommer til at benytte 350-flyet sammenlignet med vores nuværende langdistancefly,« siger pressechef Trine Kromann-Mikkelsen fra SAS Danmark til Check-in.

SAS' beregninger, der viser en årlig besparelse på 500 millioner kroner på brændstof, er baseret på den nuværende rutestruktur, at der bliver fløjet 10.000 millioner såkaldte sædekilometer om året og at brændstofprisen ligger på omkring 970 dollar per metrisk ton.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen