Berlingske Business

SAS nyder godt af mindre sparsommelige kunder

SAS præsenterer årsregnskab
Brændstof og en stærk dollar giver SAS udfordringer. Selskabets fastholder dog troen på et solidt overskud. Det skriver Ritzau, onsdag den 30. maj 2018.. (Foto: Mads Claus Rasmussen/Ritzau Scanpix) Foto:

I årevis har kunder på jagt efter flybilletter næsten kun kigget på prisen. Men det er ved at ændre sig.

København. De luftfartsselskaber, der ikke er lavprisselskaber, har i årevis været plaget af, at alle deres gode intentioner, tiltag og services har blegnet i forhold til prisen, når kunder skulle købe billet. Men det har ændret sig, og det bringer glæde hos SAS.

Det er samtidig en medvirkende årsag til, at SAS på trods af stigende brændstofpriser og en stærk dollar kan fastholde sin forventning om et stort overskud i år.

- Det er ikke bare vigtigt for os at fylde flyene, det er også vigtigt for os, at gøre det til den rigtige pris. Det er ikke svært at fylde sin fly, hvis prisen er ligegyldig.

- Men ser man på vores tal, så kan man se, at nøgletallene for omsætning per passager stiger. Det ser vi som udtryk for, at vi er blevet bedre til at styre priserne og levere et produkt, som kunderne gerne vil betale for, siger koncerndirektør i SAS, Lars Sandahl.

Overskuddet per billet er da også steget pænt år til år for SAS.

- Kunderne er blevet mere opmærksomme på, hvad de betaler for. De ved ofte nu, at hvis de kun går efter prisen, så er det tit forbundet med en masse ekstra omkostninger eller er en enormt besværlig rejse.

- Der er kunderne blevet opmærksomme på at flyve direkte og de services, de får hos os. Det giver en større betalingsvillighed. Kunderne er generelt blevet mere opmærksomme på, hvad de vil have og ikke have, siger Lars Sandahl.

Derudover er SAS hjulpet af, at kunderne er begyndt at ville betale for regelmæssighed. Mange af de billigste flyselskaber har relativt mange aflysninger.

- Vi ligger som et af de allermest stabile selskaber i Europa. Både når det kommer til, hvornår vi flyver, og om vi overhovedet flyver. Det vil folk gerne betale en præmie for, siger Lars Sandahl.

Det kan selvfølgelig vende. Lige nu har økonomien det godt, og kunderne har flere penge mellem hænderne.

- Vi er meget ydmyge og opmærksomme på, at konjunkturerne skifter. For vi er følsomme overfor store udsving af både den ene og den anden slags.

- Derfor er det også afgørende, at vi er robuste og fortsætter de omkostningsreduktioner, vi har gang i. Jeg er altid ydmyg over for vores økonomiske resultater, for jeg ved, hvor hurtigt det kan vende, siger Lars Sandahl.

/ritzau/

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen