Berlingske Business

SAS må fyre piloter over 60

SAS må fyre piloter over 60 - 1
Foto:

Det skandinaviske flyselskab SAS har vundet en vigtig principiel sag i Norge om retten til at afskedige piloter over 60 år. Dommen kan gøre det lettere for SAS at spare omkostninger.

Det var ok, at SAS sidste år fyrede 10 norske piloter over 60 år. Det vurderer domstolen i de norske byer Asker og Bärum, og dermed taber de fyrede piloter retssagen, hvor de havde anklaget SAS for aldersdiskrimination.

Norske piloter har nemlig ifølge lokale regler for flycertifikater lov til, men ikke ret til, at flyve kommercielt indtil de bliver 65 år. Det er væsentligt længere end deres svenske og danske kollegaer.

SAS vil hjælpe unge piloter
SAS begrundede deres fyring af de ældre norske piloter med, at de i modsætning til yngre kollegaer har haft længere tid til at optjene gode pensionsforhold, og derfor ville blive mindre hårdt ramt af en fyring.

”Pensionsordningen i SAS er således, at man kan optjene fuld og hel pension, når man fylder 60 år. Vi mener, at det er forsvarligt at vælge at opsige dem, der kan overgå til gode pensioner, frem for at opsige yngre piloter, der eventuelt må ud i arbejdsløshed,” siger SAS’ norske advokat, Tron Dahlheim.

Ældre piloter dyre i drift
Der er dog heller ingen tvivl om, at der er en klar kontant gevinst for SAS i at afskedige de ældre piloter frem for de yngre. Piloterne i SAS arbejder typisk fra de er 30, til de fylder 60 år. I løbet af årene arbejder de sig op ad i alt 30 løntrin, til de ender på noget, der ligner halvanden mio. kr. plus pension.

Dommen, der faldt i går, er derfor vigtig for SAS, der netop nu arbejder på yderligere sparetiltag i den trængte koncern.

De fyrede piloter, der ud over fyresedlen også skal betale sagens omkostninger på 900.000 norske kroner, vil nu overveje, om de vil anke. Sagen har imidlertid vakt stor opsigt i Norge, og det norske Fremskridtsparti vil nu rejse sagen i Stortinget.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen