Berlingske Business

SAS leverer positiv bundlinje men gør klar til at oprette baser i udlandet

SAS SAS leverer igen overskud
Arkivfoto. Foto:

Flyselskabet SAS har netop fremlagt årsregnskab, og til trods for en lille stigning i indtjening skruer selskabet op for sparemålene for året. Dansk Operationel koncerndirektør er svært tilfreds.

Flyselskabet SAS har netop framlagt regnskab for 4. kvartal i regnskabsåret 2015/2016.

»Vi leverer i forhold til forventningerne, vi leverer et positivt resultat for andet år i træk, og det er vi godt tilfredse med. I sær set i lyset af de store udfordringer vi har, det er jo særligt en høj Dollarkurs og en lav Norsk krone, der har presset os. Så i det store hele er vi glade for at levere et positivt resultat,« siger Lars Sandahl Sørensen, Operationel koncerndirektør.

nets

Flyselskabet tjente i år 1,431 milliarder svenske kroner før skat ud af en omsætning på 39,5 milliarder, hvilket er mere, end selskabet forventede. Omsætningen faldt med 200 millioner svenske kroner i forhold til året før, men bundlinjen blev forbedret fra 956 millioner svenske kroner i 2014/15 til 1.321 millioner svenske kroner i det netop afsluttede regnskabsår.

SAS vurderer, at hvis opsvinget skal holdes, så skal der effektiveres.

»Vi er enormt fokuserede på at reducere vores omkostninger, fordi enhedindtægten er under pres, flybilletterne bliver billigere og billigere for tiden, og det kræver, at vi er i stand til at reducere vores omkostninger tilsvarende,« siger Lars Sandahl Sørensen.

Billede

For til trods for, at selskabet leverer en positiv bundlinke, fordobler de mål for effektiviseringer for året. Dermed er krisen ikke helt forbi i flyselskabet. Flyselskabet opjusterer dets sparemål i årsregnskabet:

»Som en naturlig reaktion på de ændrede markedsvilkår hæver vi vores mål for vores strømliningsprogram fra 0,8 mia svenske kroner til 1,5 milliarder svenske kroner i 2017-2019. Men for at være konkurrencedygtige i langsigtet, er vi nødt til at gøre endnu mere. Derfor planlægger vi yderligere indsatsen for at løse de resterende strukturelle ulemper, som resulterer i SAS har en højere enhedsomkostning end nyetablerede konkurrenter,« skriver SAS' administrerende direktør, Rickard Gustafson i årsregnskabet.

SAS - 20161207111113463_org.jp

Hos SAS vurderer man, at de øgede sparemål kan komme til at betyde, at man skal afskedige medarbejdere.

»Det betyder, at vi skal arbejde mere effektivt, vi skal have endnu flere kunder ombord, og vi skal operere i endnu større vollumen, uden nødvendigvis at skulle have flere medarbejdere. Så det betyder både effektiviseringer og på visse områder reduktioner,« siger Lars Sandahl Sørensen.

Også i medarbejderstaben?

»Også i staben, ja, hele vejen rundt. Jeg ved ikke, hvor mange. Det kan jeg slet ikke sætte tal på,« svarer Lars Sandahl Sørensen.

Ny base i London?

Rickard Gustafson, skriver i årsregnskabet, at man overvejer at etablere baser uden for Skandinavien, noget som selskabet har varslet med tidligere.

»For det første er det noget, vi overvejer, det er ikke noget, vi har besluttet. Vi ser, hvordan europæisk luftfart udvikler sig, hvor man har flere og flere baser og flyver ind til forskellige destinationer. Så vi overvejer muligheden om at have enkelte baser uden for Skandinavien også for at imødekomme kundernes behov,« siger Lars Sandahl Sørensen.

Han understreger, at SAS er og vil altid være et skandinavisk selskab. Lars Sandahl Sørensen vil ikke kommentere på, hvor SAS overvejer at flytte baser hen.

Branchesitet Check-In skriver, at SAS i en investorpræsentation nævner London som den eneste mulighed i forbindelse med at etablere en base uden for Skandinavien.

»På side 13 i præsentationen (investorpræsentationen, red.) skriver SAS, at den gennemsnitlige timeløn i Skandinavien er 43 euro, mens den kun er 26 euro i London og 25 euro i EU-landene som gennemsnit,« det skriver Check-In.

SAS SAS leverer igen overskud

I årsregnskabet fremgår det også, at SAS havde en passager tilgang på 500.000 kunder i løbet af regnskabsåret 2015/2016.

»Vi er stolte over, at vi har flere kunder, end vi nogensinde tidligere har haft. Knap 28 millioner kunder rejste med os i det forgangne år,« siger Lars Sandahl Sørensen.

TO GO WITH AFP STORY BY JAMES PHEBY (FILES) - A picture dated Ap

»Vi er i god træning til effektiviseringer, det er ikke nyt for os, og det er jo lidt imponerende, at vi er stand til at blive ved med effektivisere vores virksomhed. Vi skal også investere og sikre, at der er flere og flere kunder, for det er det, vi lever af. Vi har sjældent haft så positiv opbakning for kunderne, som vi oplever nu,« fortsætter Lars Sandahl Sørensen.

Ledelsen forventede på forhånd at slutte regnskabsåret 2015/2016 med et positivt resultat.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen