Berlingske Business
17:26William Demant tog føringen i positivt marked

SAS lancerer nyt debitkort - og snyder atter danskerne

sas
SAS lancerer et nyt debitkort, der kan bruges til at optjene bonuspoint til Eurobonus. Men danske kunder får 20 procent færre point for samme køb. Arkivfoto. Foto:

Med et nyt debitkort kan man optjene Eurobonuspoint via køb på rejsen. Men svenskerne og nordmænd får 20 procent flere point for det samme køb end danskerne.

SAS Travelcash er seneste initiativ fra det skandinaviske flyselskab, der gerne vil have flere medlemmer i bonusklubben Eurobonus. Med kortet kan man optjene bonuspoint via køb, som senere kan konverteres til rejser eller andre indkøb.

Men selvom det fællesskandinaviske flyselskab er ejet af både den danske, svenske og norske stat er der stor forskel på, hvad flyselskabet byder sine kunder. Danskerne får nemlig 20 procent færre bonuspoint for samme køb i udlandet end vores nordiske naboer, når man tager højde for valutaforskellen.

»Det er skuffende, at SAS som sædvanligt giver danskerne en dårligere aftale. Det burde ikke være sådan, der burde samme vilkår for alle,« lyder den umiddelbare reaktion fra Flemming Poulsen, redaktør på hjemmesiden Bonusfeber.dk, hvor forretningsrejsende udveksler erfaringer med bonusprogrammer.

TIL BT - SAS - BONUSKORT 2

Travelcash-kortet er gratis for alle Eurobonus-medlemmer og fungerer på samme måde som et taletidskort til mobiltelefoner. Hjemmefra kan man sætte 12 forskellige valutaer ind på en konto. Når man er på rejse kan man herefter bruge kortet alle steder, der også modtager Mastercard, og pengene bliver så trukket fra kontoen. Dermed behøver man ikke spekulere på valutaudsving på rejsen, fordi pengene blev vekslet inden afrejse. Men det er ikke nødvendigvis en god forretning for kunderne, påpeger Flemming Poulsen.

»Kortet er gratis, så hvor tjener SAS og deres kreditkortpartner på det? Jeg tænker, det nok er på valutakursen og vekselgebyr, og hvis vekselkursen eller gebyrerne er høje i udgangspunktet, så er der ikke nødvendigvis sparet noget undervejs. Slet ikke, hvis man skal betale samme gebyr ved hvert køb som med Mastercard,« siger han.

»Jeg kan slet ikke se, at kortet skal være relevant for forretningsrejsende, for modsat kreditkort står man selv med regningen ved en fejltransaktion. Og hvorfor skulle man få endnu et kort, hvor man skal huske at tanke op og holde styr på kontoen? Til gengæld kan det måske være relevant for fritidsrejsende, der enten ikke vil have eller ikke kan få et kreditkort. Travelcash-kortet  kræver ikke kreditgodkendelse, så alle kan få det.«

q

Man optjener 10 point for hver 100 kroner, man køber for i udlandet, og 5 point for hver 100 kroner man køber for herhjemme. Ifølge SAS' hjemmeside kan man dog ikke indsætte danske kroner på kortet.

Det er ikke første gang, SAS' Eurobonus forfordeler de danske kunder. Det samme gør sig nemlig gældende, hvis man bestiller et kreditkort via Eurobonus. Eksempelvis får man 15 point, hver gang man køber for 100 kroner på et SAS Diners Club-kort, mens man får 20 point for køb på 100 svenske kroner på samme kort i Sverige. Medregner man valutaforskellen, er det 10 point flere for samme køb.

Kortet er udsted i samarbejde med det amerikanske selskab Rêv, Catella Bank og Mastercard. Du kan læse mere om kortet på SAS' hjemmeside her.

Business.dk har forsøgt at få en forklaring på forskelsbehandlingen hos SAS, men indtil videre uden svar.

sas

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

Sampensions kunder kan glæde sig over et godt afkast for 2017.”En typisk kunde i vores markedsrenteprodukt opnår et afkast i år på omkring 8 pct., og det er meget højere, end hvad man kunne forvente v...

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen