Berlingske Business

SAS-konkurrent slipper for strejke

finnair
Finnair blev ramt af et strejkevarsel onsdag, hvor flyselskabet samtidig nedjusterede forventningerne til 2013 og advarede om, at strejken ville koste mindst 30 mio. euro på driftsresultatet. Foto:

SAS' store konkurrent på det skandinaviske rutenet, Finnair, undgår en strejke.

Flyselskabets ledelse har indgået overenskomst med kabinepersonalet samt administrativt ansatte, der også er gået ind på tidslinjen og processen vedrørende forhandlinger det kommende halve om om ekstra besparelser, oplyser selskabet. Trafikken ventes at være i normal gænge i løbet af et par dage.

»At undgå strejke i de sidste stadier af forhandlingerne er godt nyt for vores kunder, selv om det er meget uheldigt, at strejketrusler og aflysninger udløst af truslerne har skabt usikkerhed og skadet vores passagerer,« siger Finnairs administrerende direktør Pekka Vauramo i en meddelelse.

FINLAND-AIRLINE-STRIKE-FINNAIR

Finnair blev ramt af et strejkevarsel onsdag, hvor flyselskabet samtidig nedjusterede forventningerne til 2013 og advarede om, at strejken ville koste mindst 30 mio. euro på driftsresultatet.

Finnair og fagforeningerne skal nu snart igen til forhandlingsbordet. En ny runde drøftelser indledes den 25. november, hvor Finnairs krav til besparelser, skal diskuteres. Går fagforeningerne ind på kravene, fredes kabinepersonalet for fyringer i en toårig periode.

Finnairs mål er vedvarende årlige besparelser på 200 mio. euro sammenlignet med omkostningsniveauet i 2010. Besparelserne skal slå fuldt igennem fra udgangen af 2014 og omfatter 60 mio. euro i omkostningsreduktioner, som blev annonceret allerede i oktober 2012.

Deadline for forhandlingerne er sat til den 28. april.



 

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Venezuela har verdens største oliereserver – og en årlig inflation på 100.000 pct. Hvad er det lige, der sker?For en dansk investor var Venezuela frem til for få år siden interessant, fordi ØK havde s...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen