Berlingske Business

SAS klar med spareplan

SAS klar med spareplan - 1
Foto:

SAS koncernen har indgået overenskomst med diverse fagforeninger. Overenskomsten ventes at give besparelser for 1 mia. kr. Det oplyser SAS. En tredjedel spares på lønninger.

SAS koncernen har indgået overenskomst med diverse fagforeninger. Overenskomsten ventes at give besparelser for 1,5 mia. skr. (1 mia. kr.). Det oplyser SAS.

Med overenskomsten i hus har SAS "kun" 2,5 mia. skr. tilbage af de samlede omkostningsbesparelser, som skal til for at få flykoncernen tilbage på rette spor.

"Hovedparten af de resterende omkostningsbesparelser knytter sig til andre dele af af SAS og koncernledelsen vil nu igangsætte er besparelsesprogram inden for forskellige områder," skriver SAS i meddelelsen.

Skridt i den rigtige retning
Det er et stort skridt i den rigtige retning, at SAS onsdag kan meddele, at selskabet er nået frem til en aftale med fagforeningerne. Det konstaterer analytiker Karsten Sloth fra Jyske Bank over for RB-Børsen.

"Der skal veksler til at få en bedre rentabilitet, og den udfordring har de stadigvæk, men det her er selvfølgelig et stort skridt på vejen," siger Karsten Sloth.

Men han understreger samtidig, at selskabet stadig mangler at finde 2,5 mia. skr. for at nå målet om besparelser på 4 mia. skr. Besparelser alene kan dog ikke fremtidssikre den skandinaviske luftfartskæmpe, konstaterer analytikeren.

"Det vigtigste er, at de også får løftet indtjeningen, så de ikke bare bliver ved med at skære til," siger Karsten Sloth.

Jansson tilfreds
Koncernchef Mats Jansson glæder sig over, at det er lykkedes at finde en løsning.

"Vi delte for første gang opfattelse af problemerne og målet. Vores medarbejdere har demonstreret stor forståelse og fagforeningerne har handlet ansvarligt. Derudover er vi enige om fortsat at arbejde på at få vores omkostninger ned. De næste par år kan blive krævende for flyindustrien, men med konkurrencedygtige omkostninger og godt samarbejde vil vi overleve den periode," siger Jansson til Ritzau.

RB-Børsen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen