Berlingske Business

SAS havde kvaler med at fylde sine fly i oktober

SAS satser på milliardoverskud næste år
Arkivfoto: SAS havde en sløj måned i oktober, hvor der var flere tomme sæder og færre passagerer end samme måned 2016. Foto:

SAS havde en sløj måned i oktober, hvor der var flere tomme sæder og færre passagerer end samme måned 2016.

Det panskandinaviske flyselskab SAS havde en deprimerende oktober. Der var færre fyldte sæder og færre passagerer. Det viser trafiktallene for oktober, der netop er offentliggjort.

Samlet fløj SAS 2,6 millioner passagerer i oktober, et fald på 2,6 procent fra oktober sidste år.

»Efter en robust udvikling i efterspørgslen i sommer er efterspørgslen skiftet tilbage til flere erhvervsrejsende,« skriver SAS i meddelelsen.

I en grim udvikling er andelen af fyldte sæder faldet betragteligt. Det er afgørende for et flyselskab at fylde sine fly så meget som muligt, da omkostningerne ved at flyve er nogenlunde de samme, om flyet er propfyldt eller ej.

10BUSPix-Rickard-Gustafson-.jpg

Andelen af fyldte sæder - i fagsprog kaldet kabinefaktoren - faldt i oktober med 3,8 procentpoint til 74,9 procent.

»Sidste års kabinefaktor var positivt påvirket af SAS' succesfulde kampagne på sin 70-års fødselsdag.«

»I år er kabinefaktoren derfor mere på linje med tidligere års kabinefaktorer,« skriver SAS.

10BUSPix2-Rickard-Gustafson.jpg

Alt er dog ikke gråt i gråt for SAS i oktober. Overskuddet per billet, den såkaldte yield, steg med syv procent i oktober. Den har ellers længe været under et massivt pres på grund af priskrig i branchen.

»Overordnet set er tallene, som man kunne forvente, men med et lille positivt ryk på yield-udviklingen.«

»Det kan for mig at se være med til at støtte historien om, at den her industri faktisk har det godt i øjeblikket, og det er vigtigt for SAS' indtjening.«

»Yield-udviklingen er med til at understrege, at markedet er stærkt, og jeg er ikke i tvivl om, at når vi kommer forbi de næste vintermåneder, så er SAS også bedre til at styre belægningen,« siger Jacob Pedersen, SAS-analytiker hos Sydbank, til Ritzau Finans.

/ritzau/

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen