Berlingske Business

SAS gør op med årtiers rod i hangaren

SAS
SAS er godt i gang med at udskifte sin flåde af fly, så det i fremtiden kun vil holde Airbus-maskiner i hangaren. Det betyder blandt andet et farvel de 24 Boeing 737NG, som SAS ejer. Her er det et billede fra disse flys jomfrurejse hos det skandinaviske luftfartsselskab i 1998, flyet hedder Bernt Viking og fløj mellem Stockholm og Paris. FOTO: SAS Foto:

SAS har længe haft flere flytyper, end hvad godt var, men nu tager topledelsen et endeligt opgør med rodebutikken i den blå-hvide hangar. Fremover vil alle flyene være fra Airbus og en endnu ikke valgt mindre leverandør.

»SAS' problem er, at vi har for mange flytyper. Spanair har to, men er ved at udskifte den ene. Braathens har en. Mens SAS har syv! Og det er et stort problem. Vi har for mange fly og for få af de rigtige. Men sådan er det. Desværre findes der ingen enkel løsning på det.«

Citatet stammer fra bogen »SAS - kunsten at sænke et flyselskab« af Richard Björnelid, og de lettere afmægtige ord blev ytret af daværende topchef Jørgen Lindegaard, der ledede SAS mellem 2001 og 2006. Her 12 år efter danskerens farvel er SAS endelig ved at være færdige med at tage det endelige opgør med det, der bedst kan beskrives som en mindre rodebutik af fly. Og det har været et åg for SAS i mange, at flåden har været så forskelligartet. Det har gjort, at man skulle have langt flere reservedele hjemme, mekanikerne skulle skoles i forskellige flytyper, og sidst men ikke mindst, så gælder en typegodkendelse for en pilot til en Boeing 737 ikke til en Airbus 320.

»Det har kostet SAS rigtig mange penge. Der er ingen tvivl om, at det er vigtigt for omkostningssiden, at man ensretter flåden, og det er vigtigt for den fleksibilitet, man så gerne vil have. Det kommer til at koste lidt at uddanne Boeing-piloterne til fremtiden, men overordnet ligner det en god beslutning fra SAS,« siger Sydbanks SAS-analytiker Jacob Pedersen.

Foreløbigt regner SAS med at købe omkring 50 nye fly, der skal leveres på den anden side af 2020. Det bliver formentlig altovervejende tale om Airbus 320Neo, som SAS allerede har i flåden, og som de får leveret 14 mere af i de kommende år.  Desuden kan en del af de 50 fly også blive mindre maskiner fra en anden fabrikant, der hovedsageligt skal flyve på mindre ruter.

»Tanken er, at vi gerne vil have en ensartet og harmonisk flåde. Det kan give masser af fleksibilitet, da de samme kollegaer kan flyve dem, fordi de ikke skal trænes til andre flytyper. Vi skal ikke have komponenter til at alle mulige flykategorier, og vores teknikkere ved, hvad de har med at gøre, fordi de ikke skal skoles til flere flytyper,« siger koncerndirektør med ansvar for drift, Lars Sandahl Sørensen.

Hvis SAS' sorteringsøvelse i hangaren lykkes vil flåden, som ikke opereres af underleverandører, bestå af Airbus-fly til langdistance, som typisk har to gange ned gennem flyet, samt Airbus-fly til kortdistance, som typisk har én gang ned gennem flyet.  Men om ikke alt for længe kommer der formentlig en hybrid mellem de to modeller. Airbus arbejder nemlig på en version af det smalle 321 med lang rækkevidde, og franskmændene har allerede fløjet mellem Hamborg og New York.

NAS

»For mig er der ikke så meget tvivl om, at langdistancemarkedet om 15 år vil være langt mere fragmenteret, men også langt større, og det vil være de smalle fly, der faciliterer forandringen. Det er en bevægelse, som SAS allerede nu kan begynde at indstille sig på,« siger Jacob Pedersen.

Og faktisk er SAS allerede ved at forberede sig på den fremtid, fortæller Lars Sandahl Sørensen.

»Det er vi helt opmærksomme på. Vi har også forhandlet positioner, så vi kan ændre nogle af vores 320-positioner til at være 321-langdistance, og hvis vi fortsætter vores udvikling af virksomheden, så bliver der også mulighed for at flyve langdistance med smalle fly i fremtiden,« siger SAS-direktøren, der ikke mener, at de nye Airbus 321 vil tage passagerer fra SAS' store Airbus 350, som det blå-hvide selskab får leveret otte af de kommende år.

Norske SAS-piloter forhandler fortsat: Strejke lurer SAS-rute bl

»Nej. Det er et andet produkt. Airbus 321 kommer til at betyde, at vi kan flyve på nogle lidt mindre destinationer på langdistance, og dermed tilbyde flere destinationer, hvis der er et marked, og vi kan producere til den rigtige pris,« siger han.

29BUSSanna-Suvanto-Harsaae-.jpg

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen