Berlingske Business

SAS går på alternativ kapitaljagt

sas1
SAS har vendt kursen mod et overskud, men presset for bedre resultater er intakt. Foto: Søren Bidstrup

SAS vil være mindre afhængig af bankerne og de tre skandinaviske regeringer og satser derfor på at overbevise blandt andet pensionskasser om at skyde alternativ kapital i luftfartsselskabet.

Efter det første årsregnskab med overskud siden 2007 går SAS nu nye veje for at blive mindre afhængig af bankerne og de tre skandinaviske regeringer.

SAS kigger på nye muligheder for at styrke kapitalbasen. Helt konkret åbner topchef Rickard Gustafson nu for at sælge præferenceaktier til institutionelle investorer som f.eks. pensionskasser. Hvis planen lykkes, vil SAS stå langt bedre over for bankerne og ikke nødvendigvis få brug for en ny stor milliardkredit, når nu den nuværende kredit udløber i marts 2015.

sas2

SAS havde nær aldrig fået den livsvigtige milliardkredit fra bankerne og de tre skandinaviske lande sidste år, og selskabet vil undgå at havne i en lignende kritisk situation igen.

»Vi kigger på mange forskellige muligheder. Vi arbejder blandt andet med præferenceaktier, som er en finansieringsform, der er ganske interessant netop nu, fordi der er en del interesse omkring det. Vores finansielle beredskab kan bygges op på forskellige måder, og det vil have betydning for, hvordan behovet er for en kreditfacilitet,« siger Rickard Gustafson.

Et af de mest kendte eksempler på præferenceaktier fra nyere tid er den legendariske, amerikanske investorguru Warren Buffetts køb af præferenceaktier i storbanken Goldman Sachs for enorme fem milliarder dollar under finanskrisen til et garanteret afkast på ti procent.

Peter Suppli Benson

Det er netop det garanterede afkast, der gør investeringen interessant for pensionskasser, der dermed kan få et højere afkast end på almindelige obligationer uden at tage en lige så stor risiko, som hvis pensionskasserne investerede i almindelige aktier, hvor der ingen garantier er for udbytte og kursgevinster.

Hvis der skal komme friske penge fra pensionskasser, så kræver det dog selvsagt, at investorerne tror på SAS’ overlevelse. Og Rickard Gustafson mener, at SAS med det første årsregnskab med overskud i seks år er på rette vej. Han fremhæver, at SAS har holdt, hvad man lovede ved årets begyndelse, nemlig et positivt resultat og en overskudsgrad over tre procent.

Det er lykkedes, fordi sidste års omfattende redningsplan skrider sikkert fremad på alle fronter, men den markant forværrede markedssituation her i efteråret er kommet bag på SAS. Derfor må SAS udskyde sine langsigtede mål om bl.a. en overskudsgrad på otte procent med ét år til 2016.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen