Berlingske Business

SAS går glip af trecifret milliongevinst på lav oliepris

FRANCE TRANSPORT
SAS har indgået såkaldte hedgekontrakter, der sikrer prisen på flybenzin op til et halvt år ud i fremtiden. Det betyder, at det skandinaviske selskab i øjeblikket betaler en brændstofpris, der svarer til en oliepris på mellem 95-100 dollar per tønde. Det er cirka det dobbelte af den aktuelle pris på en tønde nordsøolie, der fredag bliver handlet til lige under 50 dollar. Foto:

SAS betaler en brændstofpris, der svarer til, at olieprisen skulle være dobbelt så høj som det aktuelle niveau. Det har indtil videre kostet det skandinaviske selskab et trecifret millionbeløb, estimerer Sydbank, der dog mener, at lavprisselskaberne er dårligere stillet

Olieprisen er på det seneste raslet ned. Men når SAS' fly i denne tid går på vingerne er det med ligeså dyrt brændstof i tanken som for et par måneder siden.

SAS har nemlig indgået såkaldte hedgekontrakter, der sikrer prisen på flybenzin op til et halvt år ud i fremtiden.

I perioder hvor olieprisen stiger voldsomt, vil den slags kontrakter være en fordel. Men i den nuværende situation betyder de, at det skandinaviske selskab betaler en brændstofpris, der svarer til en oliepris på mellem 95-100 dollar per tønde. Det er cirka det dobbelte af den aktuelle pris på en tønde nordsøolie, der fredag bliver handlet til lige under 50 dollar.

Ifølge beregninger Sydbank har lavet for Berlingske Business, har hedgekontrakterne i løbet af det seneste halve år kostet SAS omkring 600-800 millioner svenske kroner (470-630 millioner danske kroner), hvis man sammenligner med dagsprisen på olie i perioden. Det svarer til op mod 18 procent af den samlede brændstofregning.

Sydbank understreger dog, at SAS kan have afdækket sig mod den seneste tids stigning i dollarkursen, og det skal i givet fald modregnes.

SAS ønsker ikke selv at kommentere på, hvad hedgekontrakterne har kostet. Men pressechef i SAS' danske kommunikationsafdeling, Trine Kromann-Mikkelsen understreger, at kontrakterne er et helt nødvendigt redskab for at sikre ro om priserne.

»Det er for at skabe en forudsigelighed i vores økonomi, så vi kan se, hvad vi fremadrettet har af udgifter til brændstof. Og fordi det er så volatilt et område, så er man nødt til at gøre sådan,« siger hun til Berlingske Business.

Og heller ikke i de kommende tre måneder vil SAS kunne se en nævneværdig effekt af de lavere oliepriser på sin bundlinje. For perioden har selskabet nemlig bundet sig en pris, der svarer til 90-95 dollar per tønde olie for to tredjedele af sit brændstofforbrug.

Finansdirektør hos SAS, Göran Jansson udtaler torsdag til det norske medie Dagens Næringsliv, at det bunder i en frygt for, at olieprisen igen vil stige.

»Vi er urolige for, at olieprisen kan skyde i vejret igen,« siger han til det norske medie.

Hvis man skal tro den seneste tids analyser fra økonomiske organisationer og finanshuse er det dog særdeles usandsynligt, at olieprisen vil komme op i nærheden af det prisniveau, som SAS har forpligtet sig til.

Storbanken Bank of America Merrill Lynch sendte torsdag en analyse på gaden, hvor konklusionen var, at olieprisen ved udgangen af kvartalet kan være helt nede på 31 dollar per tønde. Og hos Saxobank ser råvareanalytiker Ole Slot Hansen heller ikke tegn på stigende priser i krystalkuglen.

»Jeg ser ikke de store muligheder for en større stigning i olieprisen på nuværende tidspunkt. Jeg tror ikke, at vi skal forvente, at olieprisen når op i nærheden af 80 dollar indenfor de næste 12 måneder, måske to år,« siger han.

Paradoksalt nok har SAS' svækkede finansielle status dog sikret det skandinaviske selskab fra at lide ligeså store tab på olieprisen som sine lavpriskonkurrenter.

Olieselskabernes villighed til at indgå langvarige pris-aftaler med flyselskaberne afspejler nemlig tilliden til det enkelte selskabs økonomiske bæredygtighed. Og mens SAS som regel kan få hedgekontrakter, der rækker et halvt år ud i fremtiden, har selskaber som Easyjet og Ryanair indgået kontrakter på mere end et års varighed.

»Det er dem, der nu sidder i saksen et par kvartaler, fordi de kommer til at betale over 90 dollar for deres brændstof i både tredje og fjerde kvartal og formentlig ind i 2016, inden de opnår lettelsen i brændstofpriserne,« siger Sydbank-anaytiker jacob Pedersen til Berlingske Business.

Ifølge Dagens Næringsliv har Norwegian, der ellers traditionelt ikke har låst sine brændstofpriser, sikret halvdelen af sit forbrug i perioden fra januar til marts til en pris på 90 dollar per tønde olie. De oplysninger ønsker Norwegian ikke at kommentere overfor Berlingske.

Men det fremgår af selskabets seneste trafikrapport, at selskabet har bogført et tab på 509 millioner norske kroner (423 millioner kroner) på hedgekontrakter i kvartalet.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen