Berlingske Business

SAS går glip af milliongevinst på lave oliepriser

SAS flyver sorte tal hjem i stærkt andet kvartal Ryanair taber
ARKIVFOTO. SAS kommer ikke til at drage fordel af de nuværende lave oliepriser og dermed spare millioner af svenske kroner. (Foto: Henning Bagger/Scanpix 2015) Foto:

SAS kommer ikke til at drage fordel af de nuværende lave oliepriser og dermed spare millioner af svenske kroner.

Det skriver Check-In.

Hos det skandinaviske luftfartsselskab har man nemlig allerede hedget 83 pct. af brændstofforbruget fra perioden fra august til oktober og 81 pct. fra november til januar.

Det brændstof er indkøbt til en pris mellem 700 og 800 dollar per ton for den første periode og mellem 600 og 700 dollar per ton for den efterfølgende periode, skriver Check-In.

SAS flyver sorte tal hjem i stærkt andet kvartal Tirstrup lufth

Nu koster et ton flybrændstof omkring 450 dollar, men SAS kan altså ikke drage fordel af de lave oliepriser. Alligevel planlægger selskabet ikke at ændre sine procedurer for indkøb af brændstof.

- Formålet med vores hedge-politik er løbende at sikre det fremtidige forbrug, især for at imødegå pludselige prisstigninger, så vi er i stand til at tilpasse vores kapacitet og drift til ændrede markedsforhold. Ved at gennemføre en del af sikringen med optioner med prisloft, kan SAS få en andel i prisfaldet samtidig med, at vi er beskyttet mod prisstigninger, siger Björn Tibell, der er chef for Investor Relations i SAS, til netmediet.

Han afviser, at SAS er for aggressiv i sin hedging.

SAS ønsker af kommercielle årsager ikke at oplyse det årlige brændstofforbrug.

SAS flyver sorte tal hjem i stærkt andet kvartal Ryanair taber

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen